معرفی پایگاه علمی ACM

معرفی مجلات و پایگاه‌های علمی / پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

پایگاه علمی ACM، بزرگترین پایگاه علمی است که فهرست مقالات، کتاب‌ها و کنفرانس‌ها را در زمینه کامپیوتر ارائه می‌دهد و شعار اصلی آن پیشرفت محاسبات به عنوان یک علم و حرفه است.
Association for Computing Machinery، قدیمی‌ترین و بزرگترین انجمن محاسباتی، علمی و آموزشی دنیاست که در نیویورک تاسیس شده است.
در این پایگاه علمی کتابخانه‌های دیجیتال که مختص همین پایگاه می‌باشد، وجود دارد که از سال ۱۹۸۵ نشریات الکترونیکی ACM ، مجلات، اطلاعات کتابشناختی و ژورنال‌ها را تحت پوشش قرار داده است. پایگاه علمیACM به صورت تخصصی در حوزه رشته کامپیوتر بوده و حدود ۹۵ نشریه را در این زمینه پوشش می‌دهد.
فعالیت‌هایACM به بیش از ۱۷۰ شعبه محلی و ۳۵۸ گروه منابع خاص به نام SIG اختصاص دارد. گفتنی است تعداد اعضای این انحمن تا سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۰۰۰۰۰ عضو دانشجویی و حرفه‌ای بوده است. همچنین این انجمن تاکنون ۵۰۰ کالج و واحد دانشگاهی را تاسیس کرده که اولین واحد دانشگاهی در سال ۱۹۶۱ در دانشگاه لوئیزیانا در لافایت تاسیس شد.
معرفی-پایگاه-علمی-ACM
از دلایل محبوبیتACM در بین جامعه علمی تخصصی بودن آن برای متون رشته کامپیوتر است که موجب ارتقاء آن در قرن بیست‌ویکم شد. همچنینACM دارای شورایی تشکیل شده از رئیس، نایب رئیس، مسئول امور مالی، هیئت مدیره، هیئت نشریه، سه نماینده از هیئت مدیره SIG و هفت عضو آزاد است.
بسیاری از SIGها، مانند SIGGRAPH ، SIGPLAN ، SIGCSE و SIGCOMM، از کنفرانس‌های منظم حمایت می‌کنند و به عنوان مکانی اصلی برای ارائه نوآوری‌های جدید در زمینه‌های خاص مشهور شده‌اند. گفتنی است در گروه‌های فوق تعداد زیادی مجله، خبرنامه تخصصی و ژورنال نیز منتشر می‌شود.
اصلی‌ترین رقیب ACM ، انجمن کامپیوتر IEEE است که بیشتر در زمینه‌های سخت‌افزار و استانداردسازی نظریه‌های کامپیوتری فعالیت دارد و در برخی مواقع نیز در حوزه‌هایی چون توسعه دوره‌های علوم کامپیوتر با ACM همکاری می‌کند ولی برخلاف IEEE، ACM یک انجمن جهت محاسبات است.
یکی از مجموعه‌های کامل استنادی و full text از ژورنال‌های ACM، مقالات و کنفرانس‌ها DL ACM است.
پایگاه علمی ACM موضوعاتی همچون: کاربردهای کامپیوتر در ریاضیات، زیست‌شناسی، زبان‌شناسی، تجارت، اقتصاد و حسابداری، شبکه‌های کامپیوتری، هوش‌مصنوعی، نرم‌افزار کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، سیستم ارتباطات و انتقال داده، مدیریت بانک‌های اطلاعاتی، معماری کامپیوتر، گرافیک کامپیوتری، برنامه نویسی، سیستم‌های کامپیوتری، امنیت کامپیوتر، سخت افزار کامپیوتر و اینترنت را پوشش می‌دهد.
همچنین این انجمن رشد حرفه‌ای تعداد اعضایش را با فراهم کردن فرصت‌ها جهت یادگیری مادام‌العمر، توسعه حرفه‌ای و شبکه ارتباطی حرفه‌ای پشتیبانی می‌کند.
لازم به ذکر است انجمنACM از رویدادهای دیگری که مرتبط با علوم رایانه است نیز حمایت می‌کند که شامل برنامه نویسی کالج بین‌المللی (ACM ICPC) می‌شود. علاوه بر این، از رویدادهای دیگر مانند مسابقه شطرنج بین گری کاسپاروف و رایانه IBM Deep Blue نیز حمایت مالی می‌کند.
لازم به ذکر است انجمن ACM بیش از ۵۰ مجله از جمله مجله ACM و دو مجله عمومی را برای متخصصان رایانه، ارتباطات ACM یا CACM منتشر می‌کند.
برخی از مجله‌های علمی که توسط انجمن ACM منتشر می‌شوند به شرح زیر است: • IEEE/ACM Transactions on Computational Biology and Bioinformatics مجله‌ای است در زمینه زیست‌شناسی محاسباتی و Bioinformatics، که به صورت دو ماهه و بطور مشترک بین ACM و IEEE منتشر می‌شود. • ACM Transactions on Computational Logic مجله‌ای است که در آن آخرین یافته‌های منطق در کامپیوتر منتشر می‌شود. • ACM Transactions on Computer-Human Interaction در این مجله به بررسی تعاملات بین انسان و کامپیوتر پرداخته می‌شود. • ACM Transactions on Graphics مجله‌ای در زمینه بررسی گرافیک کامپیوتری است که هر دوسال یکبار منتشر می‌شود. • ACM Transactions on Mathematical Software مجله‌ای که هر سه ماه به بررسی Transactionsنرم‌افزارهای ریاضیاتی می‌پردازد و هدف آن انتشار آخرین اطلاعات بدست آمده در زمینه مذکور است. • ACM Transactions on Multimedia Computing, Communications, and Applications مجله علمی سه ماهه است و هدف آن انتشار آخرین دستاوردها در زمینه محاسبات چند رسانه‌ای است. • IEEE/ACM Transactions on Networking مجله‌ای است که به صورت ماهانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و شبکه‌های ارتباطی را پوشش می‌دهد.
از جمله کنفرانس‌هایی که توسط انجمن کامپیوتر ACM برگزار می‌شود عبارتند از: • COMPASS کنفرانس بین‌المللی در مورد محاسبات و جوامع پایدار • ASPLOS همایش بین‌المللی پشتیبانی معماری از زبان‌های برنامه نویسی و سیستم‌های عامل • CHI همایش عوامل انسانی در سیستم‌های محاسباتی • SIGCSE سمپوزیوم فنی SIGCSE در آموزش علوم کامپیوتر • CIKM کنفرانس مدیریت اطلاعات و دانش • DAC کنفرانس اتوماسیون طراحی • DEBS سیستم‌های مبتنی بر رویداد توزیع شده • FCRC کنفرانس تحقیق محاسبات فدرال • GECCO کنفرانس محاسبات ژنتیکی و تکاملی • SC کنفرانس ابر رایانه • SIGGRAPH کنفرانس بین‌المللی گرافیک رایانه و تکنیک‌های تعاملی • هایپرتکست کنفرانس در مورد هایپرتکست و هیپرمی مدیا • JCDL کنفرانس مشترک درباره کتابخانه‌های دیجیتال • MobiHoc سمپوزیوم بین‌المللی در شبکه و محاسبات Ad Hoc Mobile
گفتنی است انجمنACM همه ساله جایزه معتبر تورینگ را به برندگان آن اعطا می‌کند. از آنجایی که جایزه نوبل برای علوم کامپیوتر وجود ندارد از جایزه تورینگ به عنوان نوبل علوم کامپیوتر یاد می‌شود. از این رو در این بخش به معرفی برخی از جوایزی که در حوزه کامپیوتر به پژوهشگران اعطا می‌گردد می‌پردازیم.
جایزه ACM - AAAI Allen Newell، جایزه ACM / CSTA Cutler-Bell در محاسبات، جایزه خدمات متمایز ACM، جایزه پایان‌نامه دکترا ACM، جایزه ACM یوجین لوللر، جایزه ACM گوردون بل، جایزه ACM گریس موری هاپر و غیره.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

معرفی Oxford Journals

یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸
۷۴۹۷

Oxford Journals، یک پایگاه علمی open access، (دسترسی آزاد) است که متعلق به دانشگاه آکسفورد بوده و به دانشمندان، پژوهشگران و کاربران مجاز، اجازه می‌دهد تا به بسیاری از ژورنال‌ها...

معرفی پایگاه اطلاعاتی EBSCO

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
۴۰۷۹

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چندمنظوره جهان است که به ارائه موتورهای جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، شرک...

معرفی پایگاه علمی SAGE

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۰۹۱

پایگاه علمی SAGE، یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات برتر، کتاب و غیره است که جزء قوی‌ترین پایگاه‌‌های علمی در جهان محسوب می‌شود و وابسته به انتشارات SAGE می‌باشد. این انتشارات در سال...