۴۰ دانشگاه ایرانی در بین برترین دانشگاه های جهان

اخبار علمی و پژوهشی / سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پایگاه تایمز جدیدترین رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که در این رتبه‌بندی، اسامی ۴۰ دانشگاه از ایران نیز در بین دانشگاه‌های برتر جهان به چشم می‌خورد. رتبه‌بندی مذکور در زوریخِ سوئیس و به میزبانی برترین دانشگاه‌های قاره اروپا (ETH)، انجام شد. پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌هاست. در این رتبه‌بندی شاخص‌های عملکردی دانشگاه‌ها در پنج حوزه آموزش، پژوهش، میزان استناد، چشم انداز بین‌المللی و درآمد صنعتی بخش‌بندی شده‌اند.
دانشگاه-های-برتر-ایران
نکته جالب توجه در رتبه‌بندی مذکور عدم حضور دانشگاه‌هایی است که مقاله‌های بین‌المللی آن‌ها در طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ کمتر از ۱۰۰۰ اثر باشد.
این رتبه‌بندی با حضور ۱۳۹۶ دانشگاه از ۹۲ کشور جهان انجام گرفت، این در حالیست که در سال گذشته ۱۲۵۸ دانشگاه از ۸۶ کشور جهان در آن حضور داشتند. از کشور ما نیز در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ یک دانشگاه، در ۲۰۱۵ دو دانشگاه، در ۲۰۱۸، ۱۸ دانشگاه و در ۲۰۱۹، ۲۹ دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور داشتند و بالاخره در جدیدترین رتبه‌بندی تایمز ۴۰ دانشگاه از کشور ما توانستند مجوز حضور در بین برترین دانشگاه‌های جهان را دریافت کنند. از بین ۴۰ دانشگاهی که در این رتبه‌بندی حضور داشته‌اند، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با کسب رتبه‌ای در دامنه ۳۵۱ تا ۴۰۰ توانست به عنوان رتبه اول کشور معرفی شود. رتبه دوم نیز از آنِ دانشگاه یاسوج با کسب رتبه‌ای در بازه ۴۰۱ تا ۵۰۰ شد و رتبه‌های سوم تا هفتم نیز به ترتیب به دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، کاشان، علوم پزشکی مشهد، صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران اختصاص یافت. لازم به ذکر است عنوان شود رتبه این دانشگاه‌ها در دامنه‌ای بین ۵۰۱ تا ۶۰۰ قرار دارد. دانشگاه‌هایی که در دامنه ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار گرفته‌اند نیز عبارتند از: دانشگاه بین المللی امام خمینی، علوم پزشکی ایران، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شیراز، تبریز، علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تهران که رتبه این دانشگاه‌ها در رده‌بندی مذکور به ترتیب ۸ تا ۱۶ می‌باشد. رتبه‌های ۱۸ تا ۲۴ نیز به ترتیب به دانشگاه‌های فردوسی مشهد، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی خواجه نصیر طوسی، کردستان، مازندران، شهید بهشتی و دانشگاه شیراز اختصاص یافت که رتبه این دانشگاه‌ها در دامنه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ قرار دارد.
همچنین دانشگاه‌های الزهرا، شهید مدنی آذربایجان، بیرجند، بوعلی سینا، گیلان، خوارزمی، سمنان، شاهد، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، علوم پزشکی شیراز، ارومیه، یزد و زنجان نیز در دامنه بالای ۱۰۰۰ این رتبه‌بندی قرار گرفتند.
لازم به ذکر است دانشگاه آکسفورد نیز برای چهارمین سال متوالی در صدر دانشگاه‌های جهان قرار گرفت و دانشگاه‌های انستیتو فناوری کالیفرنیا، کمبریج، استنفورد، MIT، پرینستون، هاروارد، ییل، شیکاگو و امپریال کالج لندن نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفتند.
جالب است بدانید کشورهایی چون آلمان، چین و استرالیا توانستند تعداد دانشگاه‌های خود را در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان به ترتیب به ۲۳، ۷ و ۱۱ دانشگاه افزایش دهند. این در حالیست که رتبه بسیاری از دانشگاه‌های انگلستان در این رتبه‌بندی کاهش یافته است که از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان کمبریج، امپریال کالج لندن، سیتی یونیورسیتی لندن، مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن و دانشگاه ادینبورگ را نام برد که تمامی این دانشگاه‌ها یک پله سقوط در رتبه‌بندی جدید داشته‌اند. در مجموع تعداد ۲۸ دانشگاه از انگلستان در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر حهان قرار گرفته‌اند که رتبه ۱۸ دانشگاه با کاهش رو به رو شده است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۵

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۶۸

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...