بیوگرافی پروفسور لطفی زاده پدر منطق فازی

بیوگرافی پژوهشگران / جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

لطف علی عسکرزاده (Lotfi AliAsker Zadeh)، مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، در سال ۱۹۲۱ میلادی در باکو متولد شد. وی بنیانگذار منطق فازی، ریاضیدان، مهندس برق، دانشمند کامپیوتر و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا بود که در سال ۱۹۶۵ به دلیل ارائه نظریه منطق فازی به "پدر منطق فازی" شهرت یافت. لطفی زاده تحصیلات ابتدائی خود را در باکو و به زبان روسی گذراند و سپس به دلیل قحطی در پی سیاست‌های اشتراکی استالین، همراه با خانوداه به ایران مهاجرت کرد؛ سپس دوره دبیرستان خود را در مدرسه البرز گذارند و پس از آن در دانشکده فنی دانشگاه تهران به ادامه تحصیل مشغول و در سال ۱۹۴۲ با مدرک کارشناسی مهندسی برق از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. پس از گذشت دو سال، جهت ادامه تحصیل به آمریکا رفت و وارد دانشگاه MIT شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۴۶، و پس از آن دکترای خود را در سال ۱۹۵۱ در رشته مهندسی برق دریافت نمود و در پی آن به استادان دانشگاه کلمبیا پیوست. سپس به دانشگاه برکلی رفت و در سال ۱۹۶۳ عنوان ریاست دپارتمان مهندسی برق این دانشگاه را که بالاترین عنوان در این رشته است را به خود اختصاص داد.
لطفی زاده
لطفی زاده بررسی روی منطق چند ارزشی و ارائه مقالات تخصصی در این زمینه را در سال ۱۹۵۶ آغاز کرد و به وسیله مؤسسه پرینستون، با استفن کلین، شخصی که از طرف این مؤسسه منطق چند ارزشی را در آمریکا رهبری می‌کرد، آشنا شد. کلین به لطفی زاده در این مسیر کمک نمود گرچه آن‌ها هیچ مقاله مشترکی ارائه نداند اما تحت تأثیر کار یکدیگر قرار داشتند. وی پس از آشنایی با پرینستون به منطق چند ارزشی علاقمند شد و به یادگیری اصول و ریاضی منطق چند ارزشی پرداخت؛ همچنین اساس مهندسی برق و نظریه اطلاعات را به کلین آموخت.
در دهه ۱۹۶۰ بود که هیچ کدام از مراکز تحقیقاتی، نظریه فازی را به عنوان یک زمینه تحقیقاتی جدی نگرفتند و آن را انکار کردند. لطفی زاده در سال ۱۹۶۲ در زمینه سیستم‌های بیولوژیک گفت: "ما به نوع جدیدی از ریاضیات ، در واقع "ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی" که به وسیله توزیع احتمالات قابل توصیف نیستند، نیازمندیم".
بدین صورت وی در سال ۱۹۶۵ در مقاله‌ای به نام مجموعه‌های فازی، نظریه فازی را معرفی و به فعالیت در این زمینه پرداخت. لازم به ذکر است عنوان شود وی پیش از کار بر نظریه فازی، استادی برجسته در نظریه کنترل بود و مفهوم "حالت" را که پایه و اساس نظریه کنترل مدرن را شکل می‌دهد، توسعه داد.
اینجا بود که بحث‌های بسیاری در رابطه با مجموعه‌های فازی شکل گرفت و ریاضیدانان معتقد بودند که نظریه احتمالات برای حل مسئله‌هایی که نظریه فازی ادعای حل بهتر آن را دارد، کافی است.
لطفی زاده پس از معرفی مجموعه فازی، به ترتیب در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۰، ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ موضوعات زیر را ارائه نمود:
• مفاهیم الگوریتم فازی
• تصمیم‌گیری فازی
• ترتیب فازی
• بنا نهادن اساس کار کنترل فازی
در سال ۱۹۶۲ بود که وی تغییرات اصلی و مهم را در مقاله "از نظریه مدار به نظریه سیستم" در مجله IRE، که یکی از بهترین مجله‌های مهندسی آن زمان بود، منتشر کرد و برای نخستین بار عبارت فازی را برای چند ارزشی، پیشنهاد داد. اما در سال ۱۹۷۰، توجه‌ها به سمت کاربردهای علمی نظریه فازی جلب و در مورد ماهیت وجودی آن دیدگاه‌های شک‌برانگیزی به وجود آمد. در تمام این مدت لطفی زاده با صبر و متانت در برابر منتقدان ظاهر شد به طوریکه امروزه رشد کاربردهای کنترل فازی و منطق فازی در سیستم‌های کنترل را مدیون تلاش‌های او می‌دانند. تئوری منطق فازی چیست؟ لطفی زاده برخلاف آموزش سنتی در ریاضی، منطق انسانی و زبان طبیعت را نیز وارد ریاضی کرد؛ شاید بتوان این مسئله را با مثالی ساده توضیح داد: اگر در ریاضی دو رنگ سیاه و سفید را به صورت صفر و یک تلقی کنیم، منطق ریاضی طیف رنگی به جز سیاه و سفید نخواهد دید اما در مجموعه‌های منطق فازی، در میان سیاه و سفید طیفی از خاکستری هم منظور می‌گردد و از این طریق ارتباط مشترکی بین انسان و کامپیوتر به وجود می‌آید.
گفتنی است پس از پایه‌گذاری این منطق توسط لطفی زاده، برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴، جهت تنظیم دستگاه تولید بخارِ یک نیروگاه در اروپا، کاربرد علمی پیدا کرد. سایر افتخارات لطفی زاده
• دارای ۲۵ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا
• دارای بیش از ۲۰۰ مقاله علمی
• کسب مقام مشاور در هیأت تحریریه ۵۰ مجله علمی دنیا
• دارای بیشترین استناد در گوگل اسکولار (۹۵۰ هزار استناد تا اکتبر ۲۰۱۱)



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

پروفسور فضل الله رضا دانشمند برجسته ایرانی

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸
۳۱۹۴

ضل الله رضا در سال ۱۲۹۳ در رشت متولد شد. او دانشمندی برجسته، استاد دانشگاه و مهندس برق بود. پروفسور رضا پس از محمد علی مجتهدی، به عنوان دومین رئیس دانشگاه صنعتی شریف انتخاب شد....

بیوگرافی پروفسور لطفی زاده پدر منطق فازی

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸
۳۳۰۰

لطف علی عسکرزاده (Lotfi AliAsker Zadeh)، مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، در سال ۱۹۲۱ میلادی در باکو متولد شد. وی بنیانگذار منطق فازی، ریاضیدان، مهندس برق، دانشمند کامپیوتر و...

بیوگرافی سباستین ترون (Sebastian Thrun)

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸
۳۲۰۶

سباستین ترون (Sebastian Thrun)، یک نوآور، کارآفرین و دانشمند کامپیوتر است که در سال ۱۹۶۷ در سولینگن آلمان متولد شد. وی در سال ۱۹۸۸، Vordiplom خود را در رشته علوم کامپیوتر، ...