معرفی پایگاه اطلاعاتی EBSCO

معرفی مجلات و پایگاه‌های علمی / چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چندمنظوره جهان است که به ارائه موتورهای جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، شرکت‌ها و مدارس می‌پردازد.دفتر مرکزی ابسکو در کشور آمریکا واقع شده است. این پایگاه اطلاعاتی بخشی از شرکت EBSCO Industries Inc و همچنین سومین شرکت بزرگ خصوصی در بیرمنگام و آلاباما محسوب می‌شود. تولیدات این پایگاه اطلاعاتی شامل EBSCONET و EBSCOhost می‌باشد.
EBSCONET، یک سیستم مدیریت منابع الکترونیکی کامل و EBSCOhost، یک سرویس تحقیقاتی آنلاین مبتنی بر هزینه است پایگاه اطلاعاتی ابسکو سرویس EDS (EBSCO Discovery) را در سال ۲۰۱۰ به موسسات معرفی کرد که در آن امکان جستجوی مجلات برای کاربران فراهم شده است.
معرفی-پایگاه-اطلاعاتی-EBSCO
این پایگاه اطلاعاتی شامل چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون منابع full text است که از این تعداد، ۱۵۰ میلیون مقالات علمی پژوهشی، حدود یک میلیون کتاب الکترونیکی، ۸۵۰ هزار کتاب صوتی و مابقی نیز متشکل از گزارشات، مجلات، روزنامه‌ها و غیره می‌باشد. پوشش موضوعی پایگاه اطلاعاتی EBSCO موضوعاتی همچون: علم اقتصاد، ارتباطات، علوم کامپیوتر، روانشناسی، علوم انسانی، زبان‌شناسی، پزشکی، مهندسی، علوم تربیتی، تکنولوژی، حقوق، هنر و ادبیات را پوشش می‌دهد. بانک‌های اطلاعاتی EBSCO پایگاه اطلاعاتی ابسکو حدود ۲۰۱ بانک اطلاعاتی دارد که بر اساس آمار موجود از اشتراک‌های خریداری شده در ایران، از این تعداد، Academic Search Premier و Business Source Premier از اهمیت بیشتری در بین کاربران برخوردارند. گفتنی است در این دو بانک اطلاعاتی بیش از ۱۱هزار عنوان مقاله، ژورنال، کتاب و غیره وجود دارد.
کاربران در این پایگاه اطلاعاتی می‌توانند به بالغ بر ۱۰۰ هزار مجله به همراه چکیده و فهرست، همچنین بیش از ۴۰۰ هزار مجله مختلف علمی دسترسی داشته باشند.
پایگاه اطلاعاتی EBSCO در حوزه‌های گوناگون علمی اعم از علوم اجتماعي، علوم انساني، کامپيوتر، مهندسي، تجارت، مديريت، اقتصاد، مالي، حسابداري، تجارت بين‌الملل، هوش مصنوعي، کشاورزي و غیره فعالیت می‌کند.
پایگاه اطلاعاتی ابسکو به بیش از ۳۷۵ هزار پایگاه داده که مدلاین (Medline)، هم یکی از آن‌هاست، ۴۲ هزار کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی، سرویس اشتراک‌گذاری مجله‌ها برای چیزی در حدود ۳۵۵ هزار مجله الکترونیکی، سیستم پشتیبانی و تصمیم‌گیری برای پزشکان، منابع آموزشی هدفمند برای کارشناسان آموزش و توسعه و آرشیوهای دیجیتالی مجهز است.
در ذیل به معرفی و شرح برخی از بانک‌های اطلاعاتی این پایگاه علمی می‌پردازیم‌: • Academic Search FullTEXT Premier کاربران در این بانک اطلاعاتی امکان دسترسی به full text مقالات ۳۶۱۴ مجله علمي، فهرست و چکيده ۴۵۳۳ مجله و ۲۷۲۰ مجله تحقيقي بازبيني شده در حوزه‌هاي علوم اجتماعي، انساني، کامپيوتر، فنی-مهندسي، پزشکي، فيزيک، زبان و غیره را دارند. • Business Source Premier کاربران می‌توانند در این بانک اطلاعاتی به جستجو در ۲۸۲۸ مجله علمي ، فهرست و چکيده ۳۳۶۰ مجله و ۹۱۲ مجله تحقيقي بازبيني شده در حوزه‌هاي تجارت، مديريت، اقتصاد، مالی و حسابداري، تجارت بين‌الملل و غیره بپردازند. • Computer Source: Consumer Edition این بانک اطلاعاتی شامل ۳۰۰ مجله در حوزه‌هاي علوم کامپيوتر، برنامه نويسی، هوش مصنوعي، سيستم‌هاي اطلاعاتي، رباتيک، نرم‌افزار و غیره به صورت full text است. • Professional Development Collection اين بانک اطلاعاتی شامل بيش از ۵۰۰ مجله در حوزه‌هاي آموزش و پرورش است که ۱۶۵ مجله آن full text مي‌باشد. • Regional Business News این بانک اطلاعاتي امکان دستیابي به بيش از ۵۰ منبع اطلاعاتي full text را به کاربران خود مي‌دهد.
لازم به ذکر است جهت دسترسی به منابع موجود در پایگاه اطلاعاتی ابسکو کاربران باید اشتراک خریداری کنند، همچنین نحوه دسترسی کاربران به متن کامل مقالات بستگی به نوع اشتراک خریداری شده توسط دانشگاه دارد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

معرفی Oxford Journals

یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸
۷۴۴۶

Oxford Journals، یک پایگاه علمی open access، (دسترسی آزاد) است که متعلق به دانشگاه آکسفورد بوده و به دانشمندان، پژوهشگران و کاربران مجاز، اجازه می‌دهد تا به بسیاری از ژورنال‌ها...

معرفی پایگاه اطلاعاتی EBSCO

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
۳۹۳۲

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چندمنظوره جهان است که به ارائه موتورهای جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، شرک...

معرفی پایگاه علمی SAGE

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۰۴۹

پایگاه علمی SAGE، یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات برتر، کتاب و غیره است که جزء قوی‌ترین پایگاه‌‌های علمی در جهان محسوب می‌شود و وابسته به انتشارات SAGE می‌باشد. این انتشارات در سال...