آشنایی با دانشگاه استنفورد

اخبار دانشگاهی / سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعالیت خود را آغاز نمود.
دانشگاه استنفورد با ضریب پذیرش ۴.۷ درصدی تبدیل به رقابتی‌ترین دانشگاه در جهان تبدیل شده به طوریکه در سال ۲۰۱۹ در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است.
این دانشگاه دارای ۲۱۵۳ عضو هیئت علمی، ۱۲۱۴۸ کارمند و ۱۶۳۳۶ دانشجوی در حال تحصیل است. همچنین شامل دانشکده‌های گوناگونی از جمله حقوق، بازرگانی، پزشکی، مهندسی و غیره می‌باشد.
آشنایی-با-دانشگاه-استنفورد
رشته‌های دانشگاه استنفورد رشته‌های متنوعی همچون : اقتصاد، علوم کامپیوتر، مهندسی عمران، اورولوژی، جامعه شناسی، فلسفه، پزشکی، موسیقی، مهندسی مکانیک، حقوق، زبان شناسی و بیوشیمی در دانشگاه استنفورد تدریس می‌شود.
این دانشگاه دارای ۶۰ برنده جایزه نوبل، ۷ برنده مدال فیلدز، ۲۵ مدال ملی در علوم فناوری و انسانی، ۵ جایزه ادبی پولیتزر است که این برندگان شامل اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه استنفورد می‌باشند. کتابخانه‌ها و منابع دیجیتال در کتابخانه دانشگاه استنفورد مجموعه‌ای بالغ بر ۹ میلیون جلد کتاب را نگهداری می‌شود همچنین بیش از ۳۰۰ هزار کتاب کمیاب و خاص، ۱.۵ میلیون کتاب الکترونیکی، بالغ بر ۲.۵ مورد سمعی و بصری و غیره در آن وجود دارد. گفتنی است سیستم اصلی این دانشگاه، کتابخانه سبز است که شامل اتاق‌های کنفرانس، جلسه و فضاهای مطالعه می‌باشد. افراد برجسته دانشگاه استنفورد افراد سرشناس و معروف ایرانی بسیاری همچون: سیمین دانشور، امید کردستانی(مدیر مالی شرکت گوگل)، علی حاجی‌میری، وارتان گریگوریان، محمدرضا عارف و مریم میرزاخانی (نخستین بانوی برنده مدال فیلدز در ریاضیات و از اساتید برجسته ریاضی در این دانشگاه) از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شده‌‌اند. گفتنی است بهرام بیضایی از سال ۱۳۸۹ استاد مهمان این دانشگاه است. عباس میلانی مدیر برنامه مطالعات ایرانی این دانشگاه و استاد فراخوانده دانشکده علوم سیاسی آنجاست. از چهره‌های برجسته خارجی این دانشگاه می‌توان به چلسی کلینتون دختر رئیس جمهور سابق امریکا، الن ماسک مخترع و سرمایه‌گذار آمریکایی، تایگر وودز بازیکن گلف و سرگی برین از بنیان گذاران گوگل اشاره کرد. موسسات و مراکز تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد بالغ بر ۱۸ آزمایشگاه، موسسات و مراکز تحقیقاتی وجود دارد. همچنین موسسات وابسته به این دانشگاه شامل آزمایشگاه ملی شتابنده املاک، موسسه تحقیقاتی استنفورد (یک نهاد مستقل که از دانشگاه استنفورد نشات گرفته است)، موسسه هوور، جنگ، انقلاب و صلح (یک موسسه عمومی، اصلی و مهم است که دانشمندان را از سراسر جهان جهت بازدید از آن جذب می‌کند) و موسسه طراحی Hasso Plattne (یک مدرسه طراحی چند رشته‌ای است) هستند. تحقیقات تجاری دانشگاه استنفورد از موفق‌ترین دانشگاه‌ها در ایجاد شرکت‌ها و صدور مجوز اختراعات برای شرکت‌های موجود است. همچنین این دانشگاه اغلب به عنوان یک الگو برای انتقال تکنولوژی معرفی می‌شود. این دانشگاه دارای فارغ‌التحصیلان بسیاری است که تعداد زیادی از آن‌ها شرکت‌های موفق بین‌المللی از جمله یاهو، گوگل، اینستاگرام، سان مایکروسیستمز، هیولت پاکارد، الکترونیک آرتز، سیسکو، نایک و غیره تاسیس کرده‌اند. گفتنی است گردش مالی این شرکت‌ها همه ساله چیزی در حدود ۲.۷ تریلیون دلار است که دهمین اقتصاد قدرتمند در جهان محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است دانشجویان بین‌المللی بسیاری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و از آنجایی که منابع مالی محدودی برای کمک به این دانشجویان وجود دارد از این رو متقاضیان باید در فرم ثبت نام خود این مورد را به دانشگاه اعلام کنند تا دانشگاه صلاحیت آن‌ها را جهت دریافت کمک هزینه تحصیلی بر اساس وضعیت خانوادگی بررسی کند. اما دانشجویان بین‌المللی که در فرم ثبت نام خود درخواست کمک هزینه را نداده باشند در زمان تحصیل، دیگر نمی‌توانند این درخواست را به دانشگاه ارائه کنند. جالب است بدانید که برخی از افراد مشهور در جهان درباره این دانشگاه نظرات جالبی داده‌اند که برخی از این سخنان را در ذیل بیان می‌کنیم:
استیون هاوکینگ: استنفورد به طور قطع دانشگاهی منحصر به فرد در آمریکا و دنیاست.
جاستین ترودو: استنفورد سال‌هاست که هاروارد و آکسفورد را پشت‌سر گذاشته و این مسئله عجیبی نیست.
بدون شک موفقیت‌های دانشگاه استنفورد در سال‌های متمادی آن را به یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان تبدیل کرده است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

آشنایی با دانشگاه استنفورد

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۰۹۸

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعال...

آشنایی با دانشگاه MIT

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۳۲۲۹

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز ت...

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۸

گر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان...