آشنایی با دانشگاه هاروارد

اخبار دانشگاهی / پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

امروزه با آنکه بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان رویای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را در سر می‌پرورانند، با این وجود اطلاعات اندکی درباره دانشگاه‌های خارجی دارند، به همین بهانه این مطلب کوتاه به معرفی یکی از این دانشگاه های معروف یعنی دانشگاه هاروارد پرداخته که از نقطه نظر شما می‌گذرد.
دانشگاه هاروارد، دانشگاهی خصوصی در ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه کشور آمریکا و نیز یکی از ثروتمندترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود. دانشگاه هاروارد ۲۴۰۰ عضو هیئت علمی و بیش از ۲۳۰۰۰ دانشجو دارد. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بیشتر بومیان آمریکایی بوده و بقیه دانشجویان به شکل پراکنده از ۲۰۱ کشور جهان در آن مشغول به تحصیل‌اند. گفتنیست از تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد تاکنون ۴۷ نفر برنده جایزه نوبل شده‌اند. این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ براساس رتبه‌بندی موسسه شانگهای، در صدر جدول برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت.
دانشگاه-هاروارد
یکی از چهره‌هایی که خدمات زیادی در هاروارد انجام داد، جیمز بریانت کننانت نام دارد. وی به عنوان یکی از روسای هاروارد، توانست پس از سال‌ها تلاش این دانشگاه را محل پرورش نخبگان جهان کند. او در طرحی دست به شناسایی و جذب جوانان نخبه زد و با این اقدام، جوانان با استعداد از طبقه متوسط جامعه نیز توانستند در هاروارد به تحصیل بپردازند.
در دانشگاه هاروارد ۸۰ کتابخانه با بیش از ۱۵ میلیون جلد کتاب وجود دارد که بنا به گفته انجمن کتابخانه‌های آمریکا، هاروارد را به بزرگترین کتابخانه آکادمیک و نیز بزرگترین کتابخانه جهان مبدل ساخته‌اند.
بر طبق گزارش‌ها، کتابخانه‌های کابوت، لامونت و ویدنر محبوب‌ترین کتابخانه‌های این دانشگاه به شمار می‌روند، چرا که در این سه مرکز، دست‌نوشته‌های تاریخی و کتاب‌های کمیاب بسیار با ارزشی وجود دارد.
نکته جالب توجه در کتابخانه‌های این دانشگاه این است که قدیمی‌ترین مجموعه نقشه‌ها، ‌اطلس‌ها و فرهنگ‌های جغرافیایی آمریکا در قفسه‌های آن‌ها یافت می‌شود و دسترسی به آن‌ها برای عموم آزاد است.
دانشگاه هاروارد دارای موزه‌های علمی، فرهنگی و هنری بوده که موزه هنر آن از سه موزه مجزای دیگر تشکیل شده که در آن‌ها می‌توان مجموعه‌هایی باستانی از هنرهای اسلامی، چینی و نیز هندی اروپایی را یافت.
دانشکده‌ها و مراکز آموزشی
هاروارد دارای ۱۱ واحد آکادمیک مجزا، ۱۰ دانشکده و موسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف است‌ که در سرتاسر شهر بوستون به صورت پراکنده قرار دارند. دانشگاه اصلی هاروارد در هارواردیارد کمبریج واقع شده و وسعتی برابر با ۸۵ هکتار دارد، همچنین دانشکده اقتصاد و مجموعه‌های ورزشی هاروارد از جمله استادیوم هاروارد به وسعت ۱۴۵ هکتار در منطقه جارلزریور در آلستون قرار گرفته‌اند.
دانشکده پزشکی، دندانپزشکی و سلامت عمومی هاروارد نیز در منطقه‌ای به وسعت ۸.۵ هکتار در منطقه پزشکی و آکادمیک لانگ‌وود در فاصله ۵.۳ کیلومتری از بوستون واقع شده‌ است.
لازم به ذکر است عنوان شود که هاروارد جدا از مناطقی که گفته شد، در منطقه جامائیکا پلین بوستون دارای باغ گیاه‌شناسی به نام آرنولد است و همچنین در شهرهای مختلفی از جمله واشنگتن، پیترشام، کنکورد، فلورسان ایتالیا و شانگهای چین از مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی متعددی برخوردار است.
از جمله دانشکده‌های این دانشگاه می‌توان به مدیریت، الهیات، علوم و هنر، معماری، حقوق، پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی و علوم کاربردی، بهداشت عمومی و تئاتر اشاره کرد.
گفتنیست در این دانشگاه دوره‌های تابستانی مختلفی همچون: دوره تابستانی برای دانشجویان دانشکده معماری و مدرسه تابستانی برای دانش آموزان مقطع دبیرستان برگزار می شود.
این دانشگاه همچنین دارای انتشاراتی است که از طریق آن، کتاب‌ها و مجله‌های زیادی به چاپ می‌رسند که در این بین نشریه Harvard Business Review یکی از معتبرترین نشریات آن به حساب می‌آید. چهره‌های برجسته هاروارد
هاروارد در طول سال‌های متمادی شاهد دانش‌آموختگان برجسته‌ای بوده که به معرفی برخی از این چهره‌ها می پردازیم.
از جمله چهره‌های علمی برجسته جهان که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند می‌توان به: مایکل پورتر، مارک زاکربرگ (مدیر عامل و بنیان گذار فیسبوک)، هوارد گاردنر، ماروین مینسکی (پدر هوش مصنوعی)، استیون پینکر (دانشمند روانشناسی شناختی)، جانسون اوکانر (از بنیان‌گذاران بحث استعدادیابی)، جورج وسترمن (محقق و نویسنده در حوزه تحول دیجیتال)، کیس چن (محقق در زمینه اقتصاد رفتاری) و بیل گیتس (بنیان گذار مایکروسافت) اشاره نمود.
هاروارد چهره‌های سیاسی زیادی نیز به خود دیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به: بان‌کی‌مون (رییس سازمان ملل)، باراک اوباما (رییس جمهور آمریکا)، جان اف کندی (رییس جمهور آمریکا)، ال گور (معاون بیل کلینتون) جورج دبلیو بوش (رییس جمهور آمریکا) فرانکلین روزولت و تئودور روزولت، تد کازینسکی، تد کروز، رالف والدو امرسون، مایکل بلومبرگ، هنری کیسینجر، هنری دیوید ثورو، میشل اوباما و هلن کلر اشاره نمود. شهریه دانشگاه با توجه به سیاست‌های دانشگاه هاروارد، آن‌ها برای بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی در نظر می‌گیرند، همچنین ۵۵ درصد از دانشجویان کارشناسی را نیز بورسیه می‌کنند.
لازم به ذکر است عنوان شود که کمک‌ هزینه‌ها بر اساس نیاز دانشجویان، به آن‌ها تعلق می‌گیرد، والدینی که درآمد سالیانه کمتر از ۶۵ هزار دلار دارند، نیازی به پرداخت کمک مالی به فرزندانشان نخواهند داشت.
دانشجویان مقطع دکتری در دانشگاه هاروارد به‌طور کامل حمایت مالی می‌شوند که این حمایت شامل شهریه، هزینه زندگی و هزینه‌های دیگر می‌شود.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

آشنایی با دانشگاه استنفورد

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۱۰۸

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعال...

آشنایی با دانشگاه MIT

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۳۲۳۳

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز ت...

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۹

گر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان...