آشنایی با دانشگاه MIT

اخبار دانشگاهی / پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز تاسیس شده است. دلیل اصلی تاسیسMIT، روند رو به رشدِ صنعتی شدن آمریکا بود. این دانشگاه بر ساخت آزمایشگاه، تاکید بسیاری دارد و از مدل‌های دانشگاهی پلی تکنیکی استفاده می‌کند. افزون بر این، سیاست تکنولوژی‌های کاربردی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد آن سبب شده که با صنعت همکاری بیشتری داشته باشد.
بر اساس آمار منتشر شده، این دانشگاه تعداد ۱۰۷۴ نفر عضو هیئت علمی دارد و تعداد ۱۱۵۷۴ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و ۶۹۷۲ دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در آن مشغول به تحصیل هستند.
آشنایی-با-دانشگاه-MIT
این مرکز دانشگاهی در سال ۱۹۳۴ به عنوان یکی از اعضای انجمن دانشگاه‌های آمریکا انتخاب شد و پژوهشگران زیادی در آن بر روی پروژه‌های کامپیوتری، راداری، سیستم‌های حرکتی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد به مطالعه ‌پرداختند که این مطالعات به توسعه سریع دانشکده‌ها و فضای دانشگاه کمک شایانی کرد.
دانشگاه MIT یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی در کشور آمریکا و جهان است که همه ساله در لیست برترین دانشگاه مهندسی جهان قرار دارد.
این دانشگاه در رتبه‌بندی موسسه QS در سال ۲۰۱۹، برای هفتمین سال پیاپی توانست جایگاه نخست برترین دانشگاه‌های جهان را کسب کند.
دانشگاه مذکور تا سال ۲۰۱۹، برنده ۹۳ جایزه نوبل، ۲۶ جایزه تورینگ و ۸ جایزه فیلدز شد و در کنار آن ۵۸ مدال ملی علوم و ۲۹ مدال ملی فناوری را از آن خود کرده است.
این دانشگاه همچنین دارای فرهنگ کارآفرینی بسیار بالایی است به طوری که درآمد سالانه شرکت‌هایی که توسط دانشجویان آن راه اندازی شده اند، چیزی در حدود ۱.۹ تریلیون دلار امریکاست. اگر چه رشته‌هایی همچون هوا فضا، مهندسی برق، کامپیوتر و در کنار آن، علوم و فنون بهداشتی هاروارد از جمله شناخته شده‌ترین رشته‌های دانشگاه مذکور هستند، با این حال این مرکز دانشگاهی دانشکده‌ها و رشته‌های متنوع دیگری دارد که کسب اطلاعات در مورد آن‌ها خالی از لطف نیست. دانشکده‌ها و رشته‌ها دانشگاه MIT دارای دانشکده‌های متنوعی است که به شرح ذیل می‌باشد:
• دانشکده معماری و نقشه کشی
• دانشکده مهندسی
• دانشکده علوم انسانی
• دانشکده علوم اجتماعی
• دانشکده هنر
• دانشکده مدیریت
این دانشگاه دارای رشته‌های مختلفی است که شامل: مطالعات زنان، موسیقی و تئاتر، مردم شناسی، مهندسی، عمران، مؤسسه آمار، مدیریت، علوم هسته‌ای، زیست، نویسندگی، مطالعات جهانی، زبان، علوم مواد، فیزیک، علوم بهداشت، ریاضیات، علوم سیاسی، تاریخ، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، اقتصاد، شهرسازی و غیره است.
فعالیت‌های دانشگاه MIT دانشگاه MIT از ۵ کتابخانه موضوع محور تشکیل شده است که موارد ذیل را شامل می‌شود:
• کتابخانه بارکر با موضوع مهندسی
• کتابخانه دوی با موضوع اقتصاد
• کتابخانه هایدن با موضوع علوم انسانی
• کتابخانه لیوایز با موضوع موسیقی
• کتابخانه راتچ با موضوع هنر و معماری
در کتابخانه دانشگاه، بالغ بر ۲.۹ میلیون نسخه کتاب چاپی، ۲.۴ میلیون نسخه میکرو و ۴۹ هزار نسخه مجله چاپی و الکترونیک موجود است کتابخانه‌های این دانشگاه در سال‌های اخیر اقدام به جمع‌آوری نسخه‌های دیجیتال منابع کرده‌اند که مهم‌ترین این نسخه‌ها را می‌توان در کتابخانه لیوایز مشاهده نمود.
در این مرکز دانشگاهی معتبر، موزه‌های هنری نیز از سال ۱۹۷۱ راه اندازی شده اند که امروزه، مرکزی عمومی برای آموزش موضوعات مختلف به حساب می آیند.
فعالیت‌های دانشگاه MIT در دانشگاه MIT فعالیت‌های بسیاری انجام گرفته و برخی از این فعالیت‌ها هم اکنون نیز در حال اجرا هستند و شهرتی جهانی یافته‌اند که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:
• ساخت اولین بازی‌های کامپیوتری
• ایجاد فرهنگ و زبان هک
• ایجاد چندین سازمان کامپیوتری از جمله: بنیاد نرم‌افزار رایگان
• تاسیس آزمایشگاه رسانه MIT به منظور مطالعه بیشتر بر کاربردها و تکنولوژی‌های جدید کامپیوتری
• برگزاری برنامه ابتکاری هر کودک یک لپ‌تاپ که از سال ۲۰۰۵ شروع به کار کرده است.
• راه اندازی برنامه‌ای با نام Open Course Ware با دسترسی آزاد برای دانشجویان
• راه اندازی دوره‌های آنلاین در قالب MITx در سال ۲۰۱۱
یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده MIT، برگزاری دوره‌های آنلاین از طریق سامانه edX است که کلیه محتواهای آموزشی این دوره‌ها در MIT Open Course قابل دسترسی برای علاقمندان است. گفتنی است از سال ۲۰۱۲ تاکنون، بالغ بر ۳.۱ میلیون فراگیر از ۱۹۰ کشور جهان در بیش از ۳۴ رشته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
چهره‌های برجسته MITا از این دانشگاه نوابغ و چهره‌های برجسته زیادی فارغ‌التحصیل شده که عبارتند از: بن برننکی (رئیس سابق فدرال رزرو)، جان الیور (نماینده سابق حوزه انتخابیه اول ماساچوست)، پیت استارک (نماینده سابق حوزه انتخابیه سیزدهم کالیفرنیا)، لارنس سامرز( رئیس سابق شورای ملی اقتصادی) کریستینا رومر (رئیسِ سابق شورای مشاورین اقتصادی)، بن برتانکی (رئیس بانک مرکزی)، بازآلدرین (فضانورد آمریکایی آپولو 11)، کوفی عنان (دبیر سابق سازمان ملل)، بارکو وارگاس (رئیس جمهور سابق کلمبیا)، ریچارد فینمن (برنده جایزه نوبل)، علی اکبر صالحی (وزیر سابق امور خارجه)، ماریو دراگی (رئیس بانک مرکزی اروپا)، راگورام راجان (رئیس بانک مرکزی هند)، دیوید میلیبند (وزیر امور خارجه بریتانیا)، لوکاس پاپادموس (دبیرکل سابق سازمان ملل)، احمد چلبی (معاون نخست وزیر سابق عراق)، محمدعلی نجفی (وزیر سابق آموزش و پرورش) و غیره.
از جمله فارغ‌التحصیلان معروف این دانشگاه می‌توان به رابرت نویس اشاره کرد که به دلیل اینکه محاسبات ذهنی را بسیار سریع انجام می‌داد، به او لقب رابرت سریع داده شد.
اساتید برجسته دانشگاه MIT در دانشگاه MIT اساتید برجسته بسیاری فعالیت می‌کنند که شهرت جهانی دارند از جمله این اساتید برجسته عبارتند از: نوام چامسکی، موریس هله، رومن یاکوبسن، جرالد جی ساسمن.
در پایان بد نیست بدانید که MIT در تاسیس شرکت‌های معروفی از جمله اینتل، مک دونالد، دالاس و راک ول نقشی اساسی داشته است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

آشنایی با دانشگاه استنفورد

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۰۴۹

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعال...

آشنایی با دانشگاه MIT

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۳۲۱۱

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز ت...

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸
۲۸۸۷

گر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان...