پروفسور فضل الله رضا دانشمند برجسته ایرانی

بیوگرافی پژوهشگران / جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

فضل الله رضا در سال ۱۲۹۳ در رشت متولد شد. او دانشمندی برجسته، استاد دانشگاه و مهندس برق بود. پروفسور رضا پس از محمد علی مجتهدی، به عنوان دومین رئیس دانشگاه صنعتی شریف انتخاب شد. او همچنین سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا بوده است.
وی دوران تحصیلی خود را در رشت و تهران گذراند و همزمان با آن به آموختن صرف و نحو عربی و بخشی از علوم قدیمی نزد استادان به نام آن زمان پرداخت. پروفسور رضا، مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت نموده و در تابستان سال ۱۳۲۳ جهت تحصیلات تکمیلی به آمریکا رفت. در سال ۱۳۲۴ بود که مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکترای خود را از دانشگاه موسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) در رشته مهندسی برق دریافت نمود.
پروفسور-فضل-الله-رضا-دانشمند-برجسته-ایرانی
وی از دوران نوجوانی با فلسفه، حکمت، ادب، شعر، عرفان و ریاضیات آشنایی پیدا نمود و کتاب‌های "راز آفرینش"، "رادیو به زبان ساده" و " هندسه علمی" را در سن ۲۵ سالگی نوشت.
پروفسور رضا یکی از بنیان‌گذران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در حوزه ظرفیت شانون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه سیستم‌ها و مدارها، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه اطلاعات و فرآیندهای تصادفی، فضاهای خطی، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده است.
از جمله سوابق دانشگاهی وی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴، عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک و بعد از آن دانشگاه MIT در بوستون آمریکا بود.
• در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷، عضو گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در نیویورک بود.
• در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ نیز به عنوان استاد مهمان در دانشگاه‌های کپنهاک دانمارک، دانشگاه‌های مرکزی سوئیس و دانشگاه کلرادو در بولدر آمریکا بود.
• از سال ۱۳۵۷ تا کنون نیز استاد دانشگاه‌های کنکوردیا و مک گیل مونترال در کبک کانادا بود.
• به دلیل مشارکت در نظریه شبکه و اطلاعات به عنوان عضو مادام‌العمر (Life Fellow) موسسه مهندسان برق و الکترونیک انتخاب شد.
• وی عضو پیوسته انجمن پیشبرد علوم آمریکا (AAAS) بود.
علاوه بر این، وی استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رئیس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران، رئیس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی بوده است.
از جمله آثار علمی این دانشمند برجسته ایرانی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• فضاهای خطی
• تحلیل شبکه‌های برق
• تئوری اطلاعات
• هندسه عملی و علمی
• پژوهشی در اندیشه‌های فردوس
• مهجوری و مشتاقی



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

پروفسور فضل الله رضا دانشمند برجسته ایرانی

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸
۳۱۹۳

ضل الله رضا در سال ۱۲۹۳ در رشت متولد شد. او دانشمندی برجسته، استاد دانشگاه و مهندس برق بود. پروفسور رضا پس از محمد علی مجتهدی، به عنوان دومین رئیس دانشگاه صنعتی شریف انتخاب شد....

بیوگرافی پروفسور لطفی زاده پدر منطق فازی

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸
۳۲۹۹

لطف علی عسکرزاده (Lotfi AliAsker Zadeh)، مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، در سال ۱۹۲۱ میلادی در باکو متولد شد. وی بنیانگذار منطق فازی، ریاضیدان، مهندس برق، دانشمند کامپیوتر و...

بیوگرافی سباستین ترون (Sebastian Thrun)

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸
۳۲۰۵

سباستین ترون (Sebastian Thrun)، یک نوآور، کارآفرین و دانشمند کامپیوتر است که در سال ۱۹۶۷ در سولینگن آلمان متولد شد. وی در سال ۱۹۸۸، Vordiplom خود را در رشته علوم کامپیوتر، ...