برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

اخبار علمی و پژوهشی / دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد.
بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی بانک مرکزی سوئد در سال جاری به پژوهشگرانی از کشورهای آمریکا، هند و فرانسه به نام‌های مایکل کرمر (Michael Kremer)، استر دوفلو (Esther Duflo) و آبیجیت بانرجی (Abhijit Banerjee) اهدا شد.
لازم به ذکر است جایزه نوبل اقتصادی بانک مرکزی سوئد که به جایزه نوبل اقتصاد نیز معروف است، همه ساله به یاد آلفرد نوبل، به پژوهشگران برجسته علم اقتصاد اهدا می‌شود. برندگان جایزه مذکور توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب و هزینه آن نیز توسط بانک مرکزی این کشور تامین می‌شود.
برندگان-نوبل-اقتصاد-2019-از-سه-قاره
جایزه نوبل اقتصاد در سیصدمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی سوئد و در سال ۱۹۶۸ بنیانگذاری شد و اولین جایزه آن نیر در سال بعد به دو اقتصاددان نروژی و آلمانی اعطا شد. از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۸، تعداد ۵۰ جایزه به پژوهشگران برتر این حوزه اهدا شده است. گفتنی است در سال ۲۰۰۹ تنها یک زن به نام الینور اوستروم توانست این جایزه را از آنِ خود کند.
دلیل انتخاب این سه پژوهشگر ارائه راهکاری جدید جهت به دست آوردن پاسخ‌های معتبر درباره بهترین راه‌های مقابله با فقر جهانی است که این راهکارها عبارتند از:
• تقسیم مشکلات به پرسش‌هایی کوچک‌تر
• قابل کنترل‌تر
• موثرتر برای بهبود نتایج آموزشی یا سلامت کودکان
ممکن است این سئوال در ذهن شما ایجاد شود که برندگان جایزه نوبل تاکنون چه کارهایی انجام داده‌اند؟
Michael Kremer در سال ۱۹۶۴ در آمریکا متولد و در دانشگاه هاروارد در گرایش اقتصاد مشغول به تحصیل شد و هم اکنون استاد این دانشگاه است. او و همکارانش در اواسط دهه ۹۰ میلادی به کمک آزمایش‌های میدانی در غرب کُنیا به این نتیجه رسیدندکه رویکرد مذکور تاثیر بسزایی بر بهبود نتایج آموزشی کودکان دارد.
Abhijit Banerjee اقتصاددانی هندی است که در سال ۱۹۶۱ در شهر کلکته متولد شد و در دانشگاه‌های لعل نهرو و هاروارد به تحصیل پرداخت و در حال حاضر استاد دانشگاه MIT است. Esther Duflo، همسر Abhijit Banerjee در سال ۱۹۷۲ در پاریس متولد شد و در مدرسه اقتصاد پاریس به تحصیل پرداخت او نیز همانند همسرش در دانشگاه MIT فعالیت می‌کند. گفتنی است Esther Duflo به عنوان جوانترین و همچنین دومین زنی است که در ۵۰ سال گذشته مفتخر به دریافت جایزه نوبل اقتصاد به صورت مشترک شده است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۷

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۱

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۷۰

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...