تشخیص سفتی تومورها با ترکیب ام. آر. آی و امواج صوتی

اخبار علمی و پژوهشی / دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

پژوهشگران انگلیسی در جدیدترین دستاورد خود موفق به ابداع روشی جدید در تشخیص میزان سفتی تومورها شدند که استفاده از این روش تاثیر بسزایی در دارو درمانیِ بیماری سرطان دارد. در دروه درمان بیماری سرطان، کار تزریق به تومورها همیشه چالش‌برانگیز بوده است. در واقع یکی از موانع موجود در مسیر درمان که پزشکان با رو به رو هستند، بر محور سفتی و تراکم تومور قرار دارد که این موضوع میزان اثر بخشی دارو بر تومور را نشان می‌دهد. از همین رو پژوهشگران با ابداع روش تصویربرداری جدید که به وسیله آن میزان تراکم و فشردگی تومورها مشخص می‌شود به پزشکان کمک می‌کنند تا درمان برخی تومورها که تراکم و فشردگی بیشتری دارند را زودتر از زمان تعیین شده برای درمان، انجام دهند.
سفت-تومورها
روش جدید توسط پژوهشگران در انستیتو تحقیقات سرطان لندن (ICR)، ابداع شده که در آن از فناوری تصویربرداری به نام الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی (Magnetic resonance elastography)، که به اختصار MRE گفته می‌شود، استفاده شده است که شباهت زیادی به روش MRI دارد. تفاوت روش جدید ابداعی با روش MRI این است که در روش جدید از اموج صوتی نیز در کار تصویربرداری استفاده می‌شود تا به وسیله آن تصاویر روشن‌تری از ساختار بافت بدن انسان ارائه شود.
این روش، یک روش غیرتهاجمی است که در آن پد کوچکی بر روی پوست بیمار قرار می‌گیرد و به وسیله آن امواج صوتی در امتداد بدن ارسال می‌‌شود که همزمان با این کار سرعت انتقال آن‌ها نیز مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. در واقع سرعت حرکت امواج صوتی در بافت‌های دارای تومور، میزان تراکم و سفتی آن‌ها را نشان می‌دهد. همچنین همزمان با انجام این کار از آزمایش‌های MRI نیز می‌توان به عنوان روشی برای تشخیص و ردیابی پیشرفت بیماری کبدی، در ادامه فرآیند سفت شدن ارگان استفاده کرد.
یکی از اعضای این تیم پژوهشی به نام سایمون رابینسون در رابطه با این روش اظهار کرد: تحقیقات انجام شده با استفاده از این روشِ اسکن غیرتهاجمی با ارزیابی میزان تراکم و سفتی تومورها باعث بدست آمدن اطلاعات تشخیصی بسیار ارزشمندی در مورد دو نوع سرطان لوزالمعده و پستان شده است. وی در ادامه گفت: اگر این روش در یک آزمایش بالینی نیز مورد تایید قرار گیرد، می‌توانیم از آن برای شناسایی بیمارانی که تحت درمان‌های تراکم تومور هستند، استفاده کنیم. همچنین روش مذکور راهی جدید برای نظارت و کنترل روش‌های درمانی، در کاهش سفتی و تراکم تومورها محسوب شده که در این صورت باعث افزایش کارآمدی جذب داروهای شیمی‌درمانی نیز می‌شود. در واقع روش مذکور باعث بوجود آمدن گزینه‌های جدیدی برای مقابله و حمله به تومورهای سرطانی را درآینده فراهم می‌کند.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۶

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۷۰

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...