معرفی Oxford Journals

معرفی مجلات و پایگاه‌های علمی / یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

Oxford Journals، یک پایگاه اطلاعاتی open access، (دسترسی آزاد) است که متعلق به دانشگاه آکسفورد بوده و به دانشمندان، پژوهشگران و کاربران مجاز، اجازه می‌دهد تا به بسیاری از ژورنال‌ها در حوزه‌های مختلف علمی دسترسی داشته باشند.
این پایگاه علاوه بر انتشار و ارائه ژورنال‌های علمی، یک پایگاه خبری نیز محسوب می‌شود و تازه‌ترین اخبار مربوط به دانشگاه آکسفورد را به علاقمندان، کارکنان، پژوهشگران و غیره ارائه می‌دهد. در این پایگاه علمی امکانی برای پژوهشگران فراهم شده که بر اساس آن می‌توانند موضوعات گوناگون را بر اساس حروف الفبا جستجو کنند.
همچنین امکان جستجوی ژورنال در حوزه خاص نیز فراهم شده که با این روش پژوهشگران می‌توانند با جستجوی ژورنال مورد نظر خود، به سایر ژورنال‌های مرتبط به آن حوزه نیز دسترسی داشته باشند.
معرفی-oxford-journals
همانگونه که گفته شد پایگاه Oxford Journals، به عنوان یکی از پایگاه‌های open access، شناخته شده اما دارای تعدادی ژورنال یا مقاله است که دسترسی به آن‌ها آزاد نیست و پژوهشگران برای استفاده از آن‌ها باید حق اشتراک پرداخت کنند. از این رو پایگاه مذکور آن دسته از ژورنال‌هایی که کاملا رایگان هستند و دسترسی به آن‌ها آزاد است را در بخشی به نام Oxford Open جمع‌آوری کرده تا کاربرانی که فقط به دنبال اینگونه ژورنال‌ها هستند به راحتی و با صرف کمترین زمان ممکن سراغ این بخش رفته و مقالات مورد نظر خود را پیدا کنند. اما در سایر بخش‌های این سایت ممکن است ژورنال‌هایی را مشاهده کنید که دارای تعدادی مقاله غیر رایگان هستند.
مجلات Oxford Journals، در بزرگترین انتشارات دانشگاهی جهان یعنی انتشارات دانشگاه آکسفورد (Oxford University Press) یا به اختصار OUP، منتشر می‌شوند که در ذیل به شرح آن می‌پردازیم.
انتشارات دانشگاه آکسفورد (OUP)، بزرگترین انتشارات دانشگاهی جهان و دومین انتشارات قدیمی پس از دانشگاه کمبریج است. این انتشارات از ۱۵ گروه دانشگاهی تشکیل شده و اعضای این گروه توسط دبیر نمایندگان، منصوب می‌شوند و به عنوان مدیر اجرایی OUP و نماینده اصلی آن در سایر بخش‌های دانشگاه به فعالیت می‌پردازند.
این انتشارات، ژورنال‌ها را با بالاترین کیفیت منتشر می‌کند. در واقع انتشار مجلات با بالاترین کیفیت و ارائه تحقیقات نوآورانه جهت پیشرفت در آینده، بخش جدایی ناپذیر انتشارات آکسفورد به شمار می‌آید. همچنین به دلیل open access بودن آن، جامعه علمی به راحتی می‌تواند از اطلاعات موجود در این انتشارات جهت انجام پژوهش‌های مورد نظر خود استفاده کند.
انتشارات آکسفورد بیش از ۳۰۰ مجله در حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق، پزشکی و غیره منتشر می‌شود که دو سوم آن با همکاری جوامع حرفه‌ای منتشر می‌شود. این انتشارات، در تمامی حوزه‌ها به یک اندازه خدمات ارائه نمی‌دهد، بلکه با توجه به نیاز حوزه علمی به ارائه خدمات می‌پردازد.
گفتنی است این انتشارات دارای بیشترین درصد ژورنال‌هایی است که ضریب تاثیر (impact factor)، بالایی دارند و همچنین کمترین تعداد مجله‌های پولی را در بین ناشران دارد. این انتشارات دارای ۱۰۰ مجله است که در رتبه‌بندی ضریب تاثیر ISI، قرار دارند، از این رو مجلاتی که در انتشارات آکسفورد منتشر می‌شوند در جامعه علمی از ارزش بسیار بالایی برخوردارند.
لازم به ذکر است انتشارات آکسفورد با کتابخانه‌ها همکاری می‌کند ، از این رو آن‌ها می‌توانند با اشراف بر نیازهای کتابخانه‌ها به ارائه مجلات خود به آن‌ها بپردازند.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

معرفی Oxford Journals

یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸
۷۴۴۷

Oxford Journals، یک پایگاه علمی open access، (دسترسی آزاد) است که متعلق به دانشگاه آکسفورد بوده و به دانشمندان، پژوهشگران و کاربران مجاز، اجازه می‌دهد تا به بسیاری از ژورنال‌ها...

معرفی پایگاه اطلاعاتی EBSCO

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
۳۹۳۲

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چندمنظوره جهان است که به ارائه موتورهای جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، شرک...

معرفی پایگاه علمی SAGE

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۰۴۹

پایگاه علمی SAGE، یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات برتر، کتاب و غیره است که جزء قوی‌ترین پایگاه‌‌های علمی در جهان محسوب می‌شود و وابسته به انتشارات SAGE می‌باشد. این انتشارات در سال...