کشف بزرگترین ستاره نوترونی جهان

اخبار علمی و پژوهشی / یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برای نخستین بار پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا (Virginia University)، در آمریکا موفق شدند بزرگترین ستاره نوترونی موجود در کهکشان را رصد کنند. وزن ستاره مذکور بیش از ۷۰ هزار برابر زمین و دو برابر خورشید بوده این در حالیست که عرض آن برابر با ۲۸.۹ کیلومتر است و بسیار متراکم می‌باشد.
کشف بزرگترین ستاره نوترونی جهان
این ستاره با نام ستاره نوترونی شناخته شده که از بقایای یک ستاره بسیار بزرگتر که در Supernova منفجر شده و به صورت فشرده در آمده، تشکیل است. در واقع ستاره نوترونی از هسته فروپاشی شده یک ستاره بزرگتر تشکیل می‌شود که جرم آن قبل از فروپاشی برابر با ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی بوده است. گفتنی است ستاره‌های نوترونی کوچکترین و متراکم‌ترین ستاره‌هایی هستند که تاکنون توسط ستاره‌شناسان، شناسایی شده‌اند. وقتی یک ستاره با جرم بسیار زیاد به شکل Supernova منفجر می‌شود در برخی مواقع هسته آن سالم باقی می‌ماند، همچنین اگر جرم هسته بین ۱.۴ تا ۳ جرم خورشیدی باشد پدیده طبیعی گرانش آن را بالاتر از مرحله کوتوله سفید متراکم می‌کند تا جایی که الکترون‌ها و پروتون‌ها برای تشکیل نوترون‌ها به یکدیگر فشرده می‌شوند و به شیء ایجاد شده از این فرآیندها ستاره نوترونی گفته می‌شود.
کوتوله سفید گونه‌ای از اجرام آسمانی می‌باشد که در واقع آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌هاست، این اجرام وزنی در حدود وزن خورشید و حجمی برابر با حجم زمین دارند که این نشان از آن است که چگالی این اجرام بسیار زیاد و همچنین فشرده‌اند.
پژوهشگرانی که ستاره نوترونی را کشف کرده‌اند مدعی هستند که این ستاره بدون این که به درون سیاه‌چاله بیفتد قادر است به یک جسم بزرگ و فشرده تبدیل شود.
پژوهشگران درباره این ستاره گفتند: ستاره نوترونی ۶۶۲۰ +J ۰۷۴۰ است که در حدود چهار هزار و ششصد سال نوری از زمین فاصله دارد و یک Pulsar است که می‌تواند همانند یک فانوس دریایی هنگام چرخش پرتوهایی از امواج رادیویی را ساطع کند. همچنین آن‌ها اذعان داشتند که این ستاره‌ها بسیار بزرگ بوده و ساختار درونی آن‌ها نیز بسیار پیچیده و عجیب است.
Pulsar نوعی از ستاره‌های نوترونی چرخان هستند که با سرعتی بسیار بالا دوران می‌کنند و در فواصل زمانی یکسان امواج رادیویی از خود منتشر می‌کنند. تنها چیزی که آن‌ها را از ستاره‌های نوترونی معمولی متمایز می‌کند چرخش زیادو میدان مغناطیسی بسیار بزرگ ‌آن‌هاست.
یکی از اعضای رصدخانه National Radio Astronomy Observatory، درباره این ستاره عنوان کرد: ستاره نوترونی کشف شده جرمی دو برابر خوشید دارد که پژوهشگران برای محاسبه آن با کمک یک ستاره دیگر در مدار، از تاثیر نسبیت انیشتین استفاده کردند.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۶

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۷۰

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...