آشنایی با دانشگاه آکسفورد

اخبار دانشگاهی / سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

اگر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان واقع شده است. دانشگاه آکسفورد همواره در جایگاه‌های برتر سیستم‌های جامع رتبه‌بندی قرار می‌گیرد و همه ساله پذیرای دانشجویان زیادی از ۱۳۸ کشور جهان است. در این دانشگاه تعداد ۲۳هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و بالاتر مشغول به تحصیل‌اند که ۴۰ درصد آن‌ها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.
در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹، در بین دانشگاه‌های انگلستان، دانشگاه آکسفورد جایگاه دوم را به خود اختصاص داد و در رتبه‌بندی جهانی که توسط موسسه شانگهای انجام گرفته جایگاه هفتم جهان را از آن خود کرده است. همچنین این دانشگاه تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی شده که از جمله آن‎ها می‌توان به ۲۶ جایزه نوبل که توسط اساتید و دانشجویان این دانشگاه دریافت شده است، اشاره کرد.
در ادامه با همراه باشید تا هر چه بیشتر با دانشگاه آکسفورد آشنا شوید.
متن جایگزین
تاریخ دقیق تاسیس دانشگاه آکسفورد مشخص نیست اما بر اساس شواهد موجود، در قرن ۱۱ میلادی در این دانشگاه تدریس انجام می‌شد. به همین دلیل این دانشگاه به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه انگلستان و دومین دانشگاه قدیمی در جهان شناخته می‌شود. گفتنی است دانشگاه Oxford از زمانی که تحصیل دانشجویان انگلیسی در فرانسه ممنوع اعلام شد، به رشد و پیشرفت قابل توجهی دست یافت.
جالب است بدانید به دلیل اینکه تجهیزات و ساختمان‌های این دانشگاه به صورت پراکنده در شهر قرار گرفته به به عنوان یک دانشگاه شهری مطرح شده است.
۳۸ کالج در دانشگاه آکسفورد وجود دارد که تمامی آن‌ها به صورت مستقل به فعالیت مشغول هستند.
گفتنی است دانشگاه Oxford شامل پارک‌هایی مختص به خود با نام University Parks می‌شود که در نزدیکی Keble College واقع شده و در طی روز ورود برای عموم در این پارک آزاد است. در این پارک‌ها علاوه بر گیاهان کمیاب، زمین‌های ورزشی متعددی نیز وجود دارد که در آن مسابقات ورزشی رسمی و غیر رسمی انجام می‌گیرد. جالب است بدانیدباغ گیاه‌شناسی دانشگاه آکسفورد در های استریت یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی در کشور انگلستان است که بیش از ۸۰۰۰ گونه مختلف گیاه در آن وجود دارد.
اگر بخواهیم بناهایی که مرتبط با دانشگاه آکسفورد هستند را نام ببریم باید از کلیسای سنت ماری و رادکلیف کمرا یاد کنیم. کلیسای سنت ماری تا قبل از تاسیس سالن نمایش شلدون، جهت برگزاری مراسم‌های مختلف دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
از ورزش‌های محبوب دانشگاه آکسفورد می‌توان به دو رشته قایق‌رانی و راگبی اشاره کرد. همچنین اکثر دانشکده‌های این دانشگاه تیم‌ها و امکانات ورزشی همچون سالن‌های بدنسازی وزمین اسکواش مخصوص به خود را دارند. دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی در آکسفورد دانشگاه آکسفورد دارای ۹ دانشکده است که شامل: پزشکی، مهندسی، ریاضیات، فلسفه، اقتصاد و مدیریت، زبان، حقوق، موسیقی و شیمی می‌باشد.
در این دانشگاه رشته‌های مختلف در طیف گسترده تدریس می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به باستان شناسی و انسان شناسی، بیوشیمی (مولکولی و سلولی)، ریاضیات، موسیقی، هنر و تاریخ، حقوق، علوم کامپیوتر، زمین شناسی، اقتصاد و مدیریت، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم انسانی، پزشکی و … اشاره کرد. کتابخانه‌ها و موزه‌های آکسفورد دانشگاه آکسفورد یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های جهان به نام کتابخانه بادلین را مدیریت می‌کند.
گفتنی است موزه‌های متعددی همچون اشمولین، موزه تاریخ طبیعی و تاریخ علوم در این دانشگاه قرار دارد.
علاوه بر این‌ها در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ در دانشگاه آکسفورد ساختمان علوم زمین‌شناسی و ساختمان اندرو وایلز برای رشته ریاضی تاسیس گردید. چهره‌های برجسته آکسفورد چهره‌های برجسته بسیاری از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شده‌اند که عبارتند از: دیوید کامرون (نخست‌وزیر سابق انگلستان)، استیون هاوکینگ، جان لاک، اسکار وایلد، مارگارت هیلدا تاچر (اولین نخست‌وزیر زن تاریخ ایتالیا) و بیل کلینتون (رییس جمهور آمریکا).
نکته جالب توجه درباره دانشگاه Oxford این است که تاکنون ۲۸ نخست‌وزیر انگلستان از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.
همچنین شاعران معروفی همچون: پرسی شلی، جان دان و تی.اس. الیوت در این دانشگاه به تحصیل پرداختند. بازیگران مشهوری همچون روآن اتکینسون معروف به مستر بین و هیوگرانت نیز دانش‌آموخته این دانشگاه بوده‌اند.
لازم به ذکر است اینشتین نیز مدت کوتاهی را در آکسفورد به تحصیل پرداخته بود.
در پایان گفتنی است هر چه سطح علمی و رتبه دانشگاه بالاتر باشد متقاضیان برای ورود به آن دانشگاه باید نمره زبان و آیلتس بالاتری را کسب کنند. از این رو، برای اخذ پذیرش از دانشگاه آکسفورد نیاز به کسب نمره آیلتس ۷ دارید یعنی در هیچ یک از مهارت‌ها نمره نباید زیر ۷ باشد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

آشنایی با دانشگاه استنفورد

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۱۰۵

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعال...

آشنایی با دانشگاه MIT

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۳۲۳۱

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز ت...

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۹

گر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان...