تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

اخبار علمی و پژوهشی / پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج انگلستان در جدیدترین دست آورد خود توانستند برگی مصنوعی تولید کنند که بدون آزاد کردن دی‌اکسیدکربن، توانایی تولید گاز سنتز را دارد. برگ مصنوعی مذکور می‌تواند منبع مفیدی جهت تولید انرژی تجدیدپذیر باشد و یا حتی در تولید سوخت مورد استفاده قرار گیرد.
تولید-گاز-سنتز-برگ-مصنوعی
گاز سنتز (synthesis gas)، از ترکیب منواکسیدکربن، هیدروژن و دی‌اکسیدکربن تشکیل شده است و از آن برای تولید آمونیاک، متانول و هیدروژن‌دهی در عملیات پالایش استفاده می‌شود. گاز سنتز از ذغال سنگ، گاز طبیعی، Naphtha و Biomass به دست می‌آید و متاسفانه باعث آزاد شدن گاز دی‌اکسیدکربن در جو می‌شود. گفتنی است گاهی اوقات از این گاز در مرحله میانی تولید محصولاتی همانند علف کش‌ها، کودها، انواع پلاستیک و سوخت‌های دیزل استفاده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه کمبریج جهت برطرف کردن مشکل آزاد شدن گاز دی‌اکسیدکربن در فضا دستگاهی همانند برگ مصنوعی تولید کردند که توانایی تولید گاز سنتز از طریق فتوسنتز را دارد. در این دستگاه از دو جاذب نور به وسیله Perovskite و یک کاتالیزور به نام کبالت استفاده شده است. وقتی که برگ در آب قرار داده می‌شود از یک طرف اکسیژن تولید کرده و از طرف دیگر نیز دی‌اکسید کربن و آب را به منواکسید کربن و هیدروژن تبدیل می‌کند. از دو گاز هیدروژن و منواکسید در ترکیب گاز سنتز می‌توان استفاده نمود.
به دلیل اینکه Perovskite در جذب نور و ایجاد ولتاژ بسیار خوب عمل می‌کند در جاذب‌ها از آن استفاده می‌شود، همچنین امروزه در پنل‌های خورشیدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است استفاده از کبالت به عنوان کاتالیزور از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از سایر کاتالیزورهاست.
پژوهشگران اثبات کردند که از فناوری جدید در مناطقی که نور نسبتا کمی دارند نیز می‌توان استفاده کرد به طور مثال در روزهای ابری و یا بارانی نیز این فناوری قابل استفاده می‌باشد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۶

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۱

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۷۰

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...