بیوگرافی سباستین ترون (Sebastian Thrun)

بیوگرافی پژوهشگران / جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

سباستین ترون (Sebastian Thrun)، یک نوآور، کارآفرین و دانشمند کامپیوتر است که در سال ۱۹۶۷ در سولینگن آلمان متولد شد. وی در سال ۱۹۸۸، Vordiplom خود را در رشته علوم کامپیوتر، اقتصاد و پزشکی از دانشگاه هیلدزهایم (Hildesheim)، اخذ نمود. ترون مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۹۳ و مدرک دکتری را در سال ۱۹۹۵ در رشته علوم کامپیوتر و آمار از دانشگاه بن (Bonn) دریافت نمود. گفتنی است h-index این پژوهشگر برجسته ۱۴۶ می‌باشد.
سباستین-ترون
وی در سال ۱۹۸۸ به عنوان استادیار و مدیر عامل آزمایشگاه یادگیری رباتِ دانشگاه کارنگی ملون (CMU)، انتخاب شد وبه عنوان دانشمند علوم کامپیوتر به گروه علوم کامپیوتر در این دانشگاه پیوست. در سال ۲۰۰۱ ترون برای گذراندن دوره a sabbatical year، به دانشگاه استنفورد رفت و به عنوان استادی شایسته، استادیار Finmeccanica در علوم کامپیوتر و رباتیک به CMU بازگشت. بعد از گذشت دوسال، ترون CMU را ترک و به عنوان استادیار در دانشگاه استنفورد به فعالیت پرداخت، سپس ربات استنلی را ساخت که در سال ۲۰۰۵ برنده چالش بزرگ DARPA شد و از آن زمان در موزه ملی مؤسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institution)، تاریخ آمریکا نگهداری می‌شود. پس از آن در ژانویه ۲۰۰۴ به عنوان مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی استفورد (SAIL)، منصوب شد. بعدها ربات Junior را ساخت که در چالش بزرگ DARPA، در سال ۲۰۰۷ مقام دوم را کسب کرد.
در سال ۲۰۱۱ نیز برای کار در گوگل، استفورد را ترک و در زمینه توسعه اتومبیل خودرانِ گوگل (اتومبیل بدون راننده گوگل) مشغول به کار شد. ترون به همراه پیتر نورویگ ، اولین Massive Open Online Course، که به اختصار به آن MOOC گفته می شود را بصورت جهانی با ۱۶۰ هزار دانش آموز توسعه داد. پس از کسب این تجربه موفق، ترون یک پلتفرم آموزش آنلاین به نام Udacity را در حوزه‌های فناوری، برنامه‌نویسی، رباتیک و غیره تاسیس نمود. همچنین شرکت فناوری KittyHawk، را نیز تاسیس نمود.
لازم به ذکر است عنوان شود که MOOC یا دوره‌های آنلاین فراگیر، دوره‌هایی مبتنی بر اینترنت و آنلاین هستند که تمامی افراد برای افزایش کارایی و بهبود مهارت‌های خود می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. در سال ۲۰۰۵ ترون با همکارانش به نام‌های Wolfram Burgard و Dierer Fox، کتابی با عنوان Robotics Probabilistic را منتشر کرد که از سال ۲۰۰۷ ترجمه ژاپنی این کتاب نیز در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است.
وی در سن ۳۹ سالگی به عنوان عضوی از آکادمی ملی مهندسی و آکادمی علوم آلمان انتخاب شد. وی برنده جوایز بی شماری از جمله جایزه تحقیق ماکس پلانک (Max Planck) شد.
از جمله جوایز و موفقیت‌هایی که ترون کسب کرده است می‌توان موارد زیر را نام برد:
✓ کسب جایزه Global Leadership در سال ۲۰۱۸
✓ جایزه ملی UPCEA در سال ۲۰۱۷
✓ جایزه مقاله کلاسیک AAAI، انجمن پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) در سال ۲۰۱۷
✓ در سال ۲۰۰۵ توسط Science Popular، به عنوان یکی از 5 استعداد جهان انتخاب شد.
✓ در سال ۲۰۱۱ توسط Fast Company، به عنوان پنجمین فرد خلاق در دنیای تجارت انتخاب شد.
✓ اخذ جایزه Max-Planck-Research، در سال ۲۰۱۱
✓ دریافت جایزه Smithsonian magazine's American Ingenuity، در سال ۲۰۱۲
✓ انتخاب به عنوان چهارمین متفکر جهانی توسط Foreign Policy در سال ۲۰۱۲
سباستین ترون در حال حاضردر زمینه‌هایی چون رباتیک، هوش مصنوعی ، آموزش و تجهیزات پزشکی تحقیق می‌کند. از جمله پروژه‌هایی ک در حال حاضر بر روی آن کار می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: Home Automation تیمی که بر روی این پروژه کار می‌کند با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین و رباتیک به بهبود عملکرد دستگاه‌های موجود در خانه‌ها کمک می‌کنند که این کار در نهایت به افزایش بهره‌وری این دستگاه‌های خانگی منجر می‌شود. Skin Cancer Detection & Tracking using Deep Learning از آنجایی که سرطان پوست به عنوان شایع‌ترین سرطان در آمریکا و دومین عامل اصلی مرگ و میر در جامعه می‌باشد در نتیجه تیم پژوهشی ترون یک سیستم بینایی مبتنی بر یادگیری عمیق برای طبقه‌بندی خودکار و ردیابی پوست افراد در خانه را با همکاری استنفورد درماتولوژی ایجاد کرد.
درماتولوژی علم مطالعه پوست و بیماری‌های آن است یا به عبارتی به علمی که به درمان بیماری‌های پوستی می‌پردازد. Ultrasound and AI for cancer detection and tracking با توجه به این که برخی از سرطان‌های داخلی مانند لوزالمعده در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارند به همین دلیل پزشکان دیر متوجه نوع بیماری می‌شوند. در همین راستا این تیم پژوهشی در صدد ایجاد تکنیک‌هایی برای بازسازی سه‌بعدی بیماری با کمک هوش مصنوعی در جهت تشخیص، ردیابی و رشد داخلی آن در طول زمان هستند که امیدواراند با این کار روشی را برای کنترل انواع سرطان در خانه فراهم کنند.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

پروفسور فضل الله رضا دانشمند برجسته ایرانی

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸
۳۱۹۴

ضل الله رضا در سال ۱۲۹۳ در رشت متولد شد. او دانشمندی برجسته، استاد دانشگاه و مهندس برق بود. پروفسور رضا پس از محمد علی مجتهدی، به عنوان دومین رئیس دانشگاه صنعتی شریف انتخاب شد....

بیوگرافی پروفسور لطفی زاده پدر منطق فازی

جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸
۳۲۹۹

لطف علی عسکرزاده (Lotfi AliAsker Zadeh)، مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، در سال ۱۹۲۱ میلادی در باکو متولد شد. وی بنیانگذار منطق فازی، ریاضیدان، مهندس برق، دانشمند کامپیوتر و...

بیوگرافی سباستین ترون (Sebastian Thrun)

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸
۳۲۰۶

سباستین ترون (Sebastian Thrun)، یک نوآور، کارآفرین و دانشمند کامپیوتر است که در سال ۱۹۶۷ در سولینگن آلمان متولد شد. وی در سال ۱۹۸۸، Vordiplom خود را در رشته علوم کامپیوتر، ...