تولید رگ مصنوعی پلیمری

اخبار علمی و پژوهشی / سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، محققان دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر، موفق به تولید رگ مصنوعی با استفاده از نانو ذرات شده‌اند.
رگ-مصنوعی
متین کرباسیان طراح و سازنده رگ‌های خونی نانو کامپوزیتی در تشریح این دستاورد جدید اظهار داشت: رگ‌های خونی در عملکرد جریان خون از قلب به سمت اعضای بدن نقشی اساسی دارند، اگر بر اثر حادثه و یا برخی بیماری‌ها،‌ رگ شخصی نابود شود پزشکان مجبور به جداسازی و استفاده از رگ دیگری در بدن بیمار می‌شوند. این کار با مشکلات بسیاری اعم از پیچیدگی و سخت بودن عمل جراحی و همچنین محدود بودن تعداد رگ‌های مناسب پیوند، مواجه است. علاوه بر این وی گفت، تولید رگ با روش‌های نانوکاپوزیتی پزشکان را قادر خواهد ساخت تا این رگ‌های خونی مصنوعی را براساس خواص مکانیکی و بیوشیمیایی آن در قسمت‌های مختلف بدن مورد استفاده قرار داده و جایگزین رگ‌های آسیب دیده بیماران کنند. همچنین با در نظر گرفتن نتایج آزماشگاهی موجود و با توجه به خواص مکانیکی این نوع رگ‌ها به جهت کشش طولی و عرضی مناسب‌تر از رگ‌های طبیعی بدن هستند.
کرباسیان همچنین درباره تنوع رگ‌ها‌ی تولید شده گفت: در صورت به کارگیری از این نوع رگ‌ها به دلیل وجود مواد منگنتی در آن، اگر در بدن سلول‌های سرطانی وجود داشته باشند به روش هایپر ترمیا این سلول‌ها را دفع می‌کند.
هایپر ترمیا در حالت کلی به معنای افزایش دمای بدن است و معمولا این افزایش دما تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. البته گفتنی است که این افزایش دما کاملا کنترل شده صورت می‌پذیرد. با توجه به این که دمای بالای بدن در حالت طبیعی باعث بیماری‌هایی مانند تب و شوک گرمایی می‌شود اما افزایش کنترل شده آن برای درمان برخی بیماری‌ها علی الخصوص سرطان به کار می‌رود بطوریکه دمای آن قسمت از بدن که دارای تومور است را با هدف نابودی بافت حاوی تومورتا ۴۲ درجه سانتی گراد بالا می‌برند.
امیر سالار خندان سرپرست تیم تولید کننده رگ‌های مصنوعی نیز اذعان داشت که مواد اولیه این نوع رگ‌ها در کشور تولید می‌شود. همچنین مراحل شیبه‌سازی رگ‌های مصنوعی به وسیله نرم‌افزارهای تحلیلی و با بهره‌گیری از پرینتر سه‌بعدی بومی‌سازی، و با استفاده از مواد بیو نانوکامپوزیتی ساخته شده است.
در ادامه اعلام داشت که یکی از ویژگی‌های بارز این دستاورد، قابلیت آن در بخیه و جوش دادن رگ‌هاست. به طوریکه در نمونه‌های آزمایشگاهی هیچگونه عوارض سمی ایجاد نکرده است. همچنین نتایج بسیار بهتری نسبت به مواردی که رگ‌ها از حیوانات گرفته می‌شد، به دست آمده است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۵

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۶۸

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...