ساخت جوهری با قابلیت تغییر رنگ اشیا

اخبار علمی و پژوهشی / چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پژوهشگران دانشگاه MIT در جدیدترین دستاورد خود موفق به تولید جوهری شده‌اند که بوسیله آن رنگ اشیاء با قرار گرفتن در برابر نورهای مختلف تغییر می‌کند.
احراز-هویت-بیومتریک-گوگل
گفتنی است این تغییر رنگ در اشیاء به راحتی قابل بازگشت است و سبب می‌شود افرادی که از آن استفاده می‌کنند به راحتی رنگ اشیای مورد نظرشان را به رنگ‌های مورد علاقه خود تغییر دهند.
عضو ارشد این تیم پژوهشی به نام یوهوا جین که دارای مدرک فوق دکترای علوم کامپیوتر و هوش‌مصنوعی از این دانشگاه است، درباره این دستاورد که با نام PhotoChromeleon به جامعه علمی معرفی شده اذعان داشت: کاربران می‌توانند همه روزه اشیاء، لباس، کفش و غیره را بدون صرف هزینه زیاد برای خرید، آن‌ها را به رنگ‌های مختلف و دلخواه خود تغییر دهند و به نوعی شخصی‌ سازی کنند.
لازم به ذکر است این تیم پژوهشی در توضیح روند کار برای تولید این جوهر گفتند: برای این کار از رنگ‌هایی چون قرمز، زرد و فیروزه‌ای حساس به نور، (Photochromic) بهره بردند و آن را در لاک الکی شفافی حل کردند. همچنین برای اشباع شدن کامل این رنگ‌ها نیز به آن‌ها نور فرابنفش، (UV)تابانده‌اند. پس از انجام این مراحل، پژوهشگران با قرار دادن رنگ و الگوی مورد نظر خود، مدل‌های سه بعدی کامپیوتری که به این رنگ‌ها آغشته شده‌اند را مشاهده کرده و براساس آن، اشیاء واقعی را در جعبه‌ای با پروژکتور و نورهایی قرار دادند؛ که این نورها را نیز با استفاده از یک برنامه کامپیوتری تعبیه شده در آن می‌توان فعال و یا غیر فعال کرد.
پروژه مذکور این تیم پژوهشی بر اساس سیستم قبلی آن‌ها با نام ColorMod ساخته شده است که براساس آن از پرینتر سه بعدی برای ساخت وسایلی با قابلیت تغییر رنگ استفاده می‌کرد. این تیم، سیستم جدید تولیدی خود را بر روی وسایلی همچون، خودرو، کفش، اسباب‌بازی و قاب موبایل آزمایش کردند و با توجه به نتایج بدست آمده از این آزمایشات اظهار داشتند این فرآیند تغییر رنگ براساس اندازه و شکل اشیاء مورد استفاده بین ۱۵ تا ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد. این تیم برای بهبود رنگ‌های فتوکرومیک و همچنین ارائه روش‌های ساخت اشیاء با قابلیت تغییر رنگ جهت استفاده در پرینترهای سه‌بعدی با پژوهشگرانی که در زمینه علم مواد کار می‌کنند همکاری خواهند کرد.
همچنین گفتنی است اعضای این تیم پژوهشی اعلام داشتند نتایجی که از این آزمایش بدست آمده را در کنفرانس سالانه نرم‎افزار رابط کاربری و سمپوزیوم فناوری ارائه خواهند داد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۶

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۶۹

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...