گران ترین و ارزان ترین دانشگاه های جهان

اخبار دانشگاهی / شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیلات در دوره دبیرستان و پشت‌سر گذاشتن کنکور علاقمندند که در بهترین رشته و دانشگاه قبول شوند، اما این موضوع را نباید فراموش کرد که تعداد معدودی از دانش‌آموزان می‎‌توانند به دانشگاه وارد شوند. مسئله‌ای که امروزه ذهن جوانان را درگیر خود کرده و به عبارتی دغدغه آن‌ها شده، شهریه دانشگاه است. برخی از دانش‌آموزان علاقمندند تا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته و در آنجا مشغول به تحصیل شوند. با اینکه در کشورهای اروپایی کنکور وجود ندارد ولی مسئله شهریه همچنان وجود دارد. شاید این سوالِ بسیاری از دانش‌آموزان باشد که گرانترین و ارزان‌ترین دانشگاه‌های جهان کدامند؟ از همین رو این مطلب به معرفی تعدادی از این دانشگاه‌ها می‌پردازد.
ارزان-ترین-و-گران-ترین-دانشگاه-ها
معمولا دانشگاه‌های اروپایی در سطح بالایی از آموزش و رتبه‌بندی بین‌المللی قرار دارند، با این حال هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی در مقایسه با سایر قاره‌ها کمتر است. گفتنی است هزینه مذکور در هر کشور با کشور دیگر متفاوت بوده، همچنین این موضوع به مبداء فرد متقاضی نیز بستگی دارد، به عنوان مثال تمامی دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا (EEA)، هستند از شرایط یکسانی برخوردارند و دانشجویانی که از مناطق خارج از عضو اتحادیه اروپا باشند طبق قوانین، موظفند تمامی هزینه‌ها وشهریه‌های دانشگاه مورد نظر را بپردازند. لازم به ذکر است عنوان شود که مرکز آموزش عالی اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا سالیانه بودجه‎ای به ارزش ۱۶ میلیارد یورو به عنوان کمک هزینه برای دانشجویان بین‌المللی در اختیار دارند. گران‌ترین دانشگاه‌های جهان دانشگاه نانیانگ سنگاپور دانشگاه نانیانگ سنگاپور رتبه نخست گرانترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه ۱۷۰۰ عضو هیئت علمی، ۲۸۰۰ پرسنل اداری و ۳۲۵۰۰ دانشجو دارد که از این تعداد ۹۰۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. شهریه پرداختی دانشجویان در این دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد برابر با ۱۷۰۰۰ دلار است. گفتنی است دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند باید شهریه بیشتری نسبت به دانشجویان عضو اتحادیه بپردازند. جالب است بدانید دانشگاه نانیانگ بزرگترین کالج مهندسی جهان را در خود جای داده است و در رتبه‌بندی آکادمی QS در بیش از ۵۰ رشته مختلف همانند حسابداری، شیمی و مدیریت در بین برترین‌های جهان قرار دارد. دانشگاه آکسفورد دانشگاه آکسفورد، واقع در آکسفورد شایر انگلیس، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان در جهان است. بسیاری از دانشمندان بزرگ جهان از این دانشگاه قدیمی فارغ‌التحصیل شدند، همچنین ۴۶ نفر از کسانی که تاکنون جایزه نوبل دریافت نموده‌اند یا در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده و یا دانش‌آموخته این دانشگاه بوده‌اند. بر اساس نظام رتبه‌بندی QS، آکسفورد در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ در رتبه پنجم جهان قرار گرفت.
دانشگاه آکسفورد یکی دیگر از دانشگاه‌های گرانقیمت جهان محسوب می‌شود، به طوریکه شهریه این دانشگاه برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا برابر با ۱۰ هزار و ۴۰۰ پوند تا ۲۲۰۰۰ پوند برآورد شده و دانشجویانی که خارج از اتحادیه هستند بیش از این مبلغ را باید بپردازند. دانشگاه یو.سی.ال (UCL) انگلیس دانشگاه UCL، یکی از سه دانشگاه قدیمی انگلیس است که در نظام رتبه‌بندی QS، رتبه دهم بهترین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص داده است. در این دانشگاه حدود ۳۶۰۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل‌اند، همچنین ۱۱ هزار کارمند دارد که از این تعداد ۶۰۰۰ نفر در بخش آکادمیک آن فعالیت می‌کنند و تعداد ۹۲۰ نفر از آنان نیز پروفسور هستند. لازم به ذکر است عنوان شود که UCL دومین دانشگاه از نظر تعداد پروفسور در انگلیس است و شهریه این دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی ارشد بین ۲۰ هزار ۵۰۰ پوند تا ۲۴ هزار ۶۰۰ پوند برآورد شده است. ارزان‌ترین دانشگاه‌های دنیا اتریش در فهرست ارزان‌ترین دانشگاه‌های جهان، اتریش در صدر قرار دارد و شهریه در دانشگاه این کشور ۱۵۰۰ یورو است. همچنین بر طبق گزارش سایت topuniversities، هزینه‌های اندک و سطح بالای استانداردهای زندگی در این کشور به گونه‌ای است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آن را به کمتر از ۱۵۰۰ یورو در سال رسانده است. لازم به ذکر است عنوان شود از آنجایی که زبان اصلی کشور اتریش آلمانی است از همین رو تسلط بر این زبان از شروط اصلی ورود به دانشگاه‌های اتریش می‌باشد.
گفتنی است دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا هستند جهت تحصیل در دانشگاه‌های اتریش نیازی به پرداخت شهریه ندارند.
از نظر کارشناسان، از جمله دلایل مهمی که اتریش را به مقصدی برای ادامه تحصیل دانشجویان تبدیل کرده، می‌توان به آموزشِ تقریبا رایگان این کشور، اجازه کار همزمان با تحصیل، معافیت از پرداخت مالیات، بیمه درمانی و شغل‌های پاره‌وقت دانشجویی اشاره کرد. فنلاند دومین کشور که در این فهرست قرار گرفته فنلاند است، در این کشور نیز همانند اتریش شهریه‌ سالانه دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برابر با ۱۵۰۰ یورو است. گفتنی است این مبلغ را دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌پردازند و بر اساس تصمیمات وزارت علوم و تحقیقات این کشور تحصیل در مقطع دکترا کاملا رایگان است. از جمله شرایط لازم جهت تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند برای دانشجویان کارشناسی ارشد تسلط کامل بر زبان انگلیسی و برای دانشجویان مقطع دکترا تسلط بر زبان فنلاندی یا سوئدی است. گفتنی است دانشجویانی که به زبان سوئدی یا فنلاندی مسلط باشند می‌توانند به راحتی در این کشور کار پاره‌وقت پیدا کنند و در تامین هزینه‌های خود کمتر دچار مشکل شوند. دانمارک تحصیل در دانشگاه‌های دانمارک نیز همانند دو کشور دیگر برای عضو اتحادیه اروپا رایگان بوده البته در این کشور دانشجویان کشور سوئیس نیز می‌توانند رایگان تحصیل کنند درحالی که دانشجویان خارج از اتحادیه باید شهریه‌ای در حدود ۶۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو در سال بپردازند. همچنین ممکن است برخی از دانشجویان خارجی برای تحصیل در دوره‌های تخصصی شهریه‌ای معادل ۳۵۰۰۰ یورو در سال پرداخت کنند.
بر طبق آمار منتشر شده از وزارت علوم و تحقیقاتِ دانمارک، یکی از شرایط لازم و اساسی جهت ورود به دانشگاه‌های این کشور تسلط بر زبان انگلیسی است زیرا در این کشور بیش از ۶۰۰ برنامه تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌شود که تمامی آن‌ها به زبان انگلیسی است. لازم به ذکر است عنوان شود که ۵۶ درصد مردم این کشور مسلط به زبان انگلیسی هستند. گفتنی است آموزش عالی دانمارک با ایجاد شغل‌های پاره‌وقت برای دانشجویان کارشناسی ارشد شرایطی را فراهم ساخته تا به وسیله آن بتوانند از عهده هزینه‌های زندگی و تحصیل خود برآیند. از همین رو این دانشجویان اجازه کار به مدت ۲۰ ساعت در هفته را دارند.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

آشنایی با دانشگاه استنفورد

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۱۴۶

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعال...

آشنایی با دانشگاه MIT

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۳۲۴۰

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز ت...

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸
۲۹۰۳

گر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان...