ماده تاریک سبک‌تر و فرارتر از حد تصورات پیشین

اخبار علمی و پژوهشی / جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

بر اساس اخبار منتشر شده، پژوهشگران دانشگاه استنفورد در جدیدترین بررسی‌های خود متوجه شده‌اند کهDark Matter (ماده تاریک) سبک‌تر و فرارتر از تصورات پیشین آن‌هاست.
dark-matter-lighter-warmer
Dark Matter نوعی ماده است که اولین بار در اخترشناسی، فرضیه موجود بودن آن مطرح شد. تا بوسیله آن بتوان پدیده‌هایی را توضیح داد که به نظر می‌رسد دارای میزان خاصی از جرم می‌باشند که این جرم، از جرم مشاهده شده در جهان بیشتر است. جالب است بدانید که این ماده را نمی‌توان به‌طور مستقیم بوسیله تلسکوپ دید. همچنین Dark Matter واکنشی به نور نشان نمی‌دهد ولی ویژگی‌های آن را به طور غیر مستقیم و با توجه به تاثیرات گرانشی بر روی ماده مرئی می‌توان دید. به عبارتی چون این ماده به نور واکنش نشان نمی‌دهد و نوری نیز از خود ساطع نکرده و همچنین با ماده مرئی ارتباط برقرار نمی‌کند در نتیجه ما قادر به دیدن Dark Matter در شرایط طبیعی نیستیم. پژوهشگران نیز تنها از طریق اثرات گرانشی که این ماده بر مواد طبیعی گذاشته، قادر به شناسایی آن شده‌اند. این ماده تقریبا 85 درصد از کل ماده جهان را تشکیل می‎‌دهد، با این حال درک چگونگی ساختار آن، کار مشکلی است.
در بررسی‌های انجام شده از کهکشان راه‌شیری که در آزمایشگاه SLAC National Accelerator توسط پژوهشگران دانشگاه استنفورد انجام گرفت، به این نتیجه رسیدند که Dark Matter نسبت به آن چیزی که تصور می‌شد سبک‌تر است. همچنین دریافتند که این ماده با مواد طبیعی موجود نیز تعامل کمتری دارد.
با توجه به در دسترس نبودن اطلاعات کافی از این ماده، پژوهشگران بر آن شدند که از مدلی معروف و مرتبط با Dark Matter به بررسی‌های خود ادامه دهند. در نتیجه از مدلی با نام Lambda CDM استفاده کردند، این مدل نشان می‌دهد که Dark Matter در تشکیل شدن کهکشان راه‌شیری نقشی اساسی داشته است. در ادامه کار، محققان با استفاده از شبیه‌سازی، ظاهر جهان را زمانی که از ماده تاریک پر می‌شود با ساختاری که هم‌اکنون از کهکشان راه‌شیری می‌بینیم مقایسه کردند. با توجه به آزمایش‌ها و بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشگران، متوجه شدند که تمامی مواد موجود در کهکشان با یکدیگر هماهنگی خوبی دارند که این بدان معناست که جرم Dark Matter سبک‌تر و همچنین گرم‌تر از آن چیزی است که پیشتر تشخیص داده بودند. این درحالی است که ارتباط کمتری نسبت به قبل با ماده معمولی دارد.
گفتنی است، گرم‌تر بودن یک ماده به این معناست که حرکت آن سریع‌تر از تشخیص‌های پیشین انجام شده است.
با تمامی تفاسیر پوهشگران اذعان داشتند با اینکه تا به امروز درک درستی از Dark Matter کسب نکرده‌اند، با این حال نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های انجام شده می‌تواند گام بزرگی در درک و شناخت بهتر این ماده باشد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۶

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۶۹

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...