آشنایی با پایگاه علمی Elsevier

معرفی مجلات و پایگاه‌های علمی / سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

الزویر یکی از معتبرترین و بزرگترین ناشران علمی در جهان است که توانسته کتاب‌ها و سایر تولیدات علمی خود را با بالاترین سطح استاندارد منتشر کند.
بنیانگذار الزویر، لوییس الزویر نام دارد که در سال ۱۵۸۰ میلادی انتشارات الزویر را تاسیس کرد. همکاری این انتشارات با بزرگانی همچون: دکارت، گالیله، اراسموس و اسکالیجر باعث شد که بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. البته ناگفته نماند که خاندان الزویر از زمان‌های قدیم در کشور هلند به تولید و چاپ کتاب و فروش آن مشغول بودند و این پایگاه علمی نیز، نام و لوگوی خود را از این چاپخانه‌ به یادگار دارد. با تمامی این تفاسیر پایگاه علمی الزویر که امروزه مشاهده می‌کنید، پس از تغییراتی در طراحی اولیه آن در سال ۱۸۸۰ تاسیس شد.
آشنایی-با-پایگاه-علمی-Elsevier
الزویر از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رشد بسیار سریعی را پیش گرفت و توانست آثار علمی برجسته‌ای را به چاپ برساند. همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و به رسمیت شناختنِ زبان انگلیسی به عنوان زبان غالب علمی در جهان، الزویر نیز در همان زمان یعنی در سال ۱۹۴۰ دفاتر خود را در لندن و نیویورک تاسیس کرد. سال ۱۹۴۷ یکی از بهترین سال‌ها در تاریخ انتشارات این پایگاه علمی محسوب می‌شود چرا که در این سال این پایگاه علمی توانست اولین مجله خود با نام Biochimica et Biophysica Acta را منتشر کند. در واقع قرن بیستم مرحله تبدیل شدن به انتشارات بین‌المللی برای الزویر است. بعدها مجله‌ها و پایگاه‌های علمی زیادی زیر نظر آن مشغول به فعالیت شدند که از این بین می‌توان به SicenceDirect، Scopus، ClinicalKey، Elsevier Research Intelligence و Trends and Current Opinion اشاره کرد.
جالب است بدانید در آرشیو انتشارات این پایگاه علمی بالغ بر ۱۳ میلیون مقاله و ۳۰۰۰۰ کتاب الکترونیکی وجود دارد و هر ساله بیش از ۹۰۰ میلیون بار از محصولات علمی این انتشارات دانلود می‌شود. الزویر زیر مجموعه شرکت‌های Reed Elsivier Group PLC که یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه تولیدات علمی در زمینه‌های پزشکی، حقوق و کسب‌ و‌ کار است، می‌باشد. گفتنی است محصولات علمی آن شامل نشریاتی چون The Lancet و Cell، Science Direct مجموعه‌ای از نشریات الکترونیکی، سری نشریات Trends and Current Opinion، پایگاه داده citation آنلاین Scopus و همچنین نشریه‌ای پزشکی به نام Clinical Key solution می‌شود. این پایگاه علمی به عنوان ناشری چند رسانه‌ای و پیشگام در ارائه محصولات علمی در زمینه‌های مختلف علمی در جهان با بیش از ۲۰۰ هزار محصول علمی شامل مجله، کتاب و محصولات الکترونیکی شناخته شده است که به بیش از ۳۰ میلیون دانشمند، پژوهشگر، دانشجو و غیره در سراسر جهان خدمت‌رسانی می‌کند. هسته مرکزی این پایگاه علمی انتشار کتاب و مجله است. موضوع جالب توجه راجع به الزویر قدمت پذیرش مقاله جهت انتشار است که بیش از ۱۳۰ سال می‌باشد.
لازم به ذکر است بیش از ۲۰ هزار داور در مجله‌هایی که زیر نظر الزویر قرار دارند به داوری مقاله‌های علمی می‌پردازند. همچنین الزویر حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ مجله، شامل عناوین مختلف همچون: The Lacent و Cell و بیش ۲۵۰۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. ساختمان مرکزی الزویر در آمستردامِ هلند قرار دارد که بالغ بر ۷ هزار نفر از ۲۴ کشور جهان در آن مشغول به کار هستند. با این حال الزویر فعالیت‌های خود را محدود به این کشور نکرده و در کشورهایی چون آمریکا و انگلستان نیز فعالیت‌های بسیار مهمی در زمینه علمی انجام می‌دهد.
الزویر در دو بخش علم و تکنولوژی و علوم پزشکی محصولات علمی خود را منتشر می‌کند. در بخش تکنولوژی این پایگاه علمی از خدماتِ علمی بیش از ۱۰ میلیون پژوهشگر از ۴۵۰۰ مؤسسه تحقیقاتی دانشگاهی و دولتی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، کتابخانه‌ها و غیره در ۱۸۰ کشور، و در بخش پزشکی نیز از ۲۰ میلیون متخصص بهداشت، دانشجویان، پژوهشگران پزشکی، شرکت‌های داروسازی و مؤسسه‌های تحقیقاتی بهره می‌‎برد. اطلاعات علمی این افراد در قالب ۳۵ زبان زنده دنیا در اختیار الزویر قرار می‌گیرد. در این پایگاه علمی حدود ۲۰۰۰ مجله و ۲۰ هزار کتاب منتشر شده است. همچنین امکان استفاده از سرویس‌های اطلاعات الکترونیکی مانند science direct وجود دارد که امکان دسترسی کاربران را به حدود ۲۰۰۰ مجله‎ در زمینه‌های مهندسی و پزشکی به‌صورت متن کامل و بیش از ۵۹ میلیون چکیده از مقاله‌های علمی را میسر می‌سازد. لازم به ذکر است که از طریق آن می‌توان به بیش از ۱۲۰ ناشر دیگر نیز دسترسی داشت. یکی دیگر از منابع اطلاعاتی که در حدود ۶۰ سال است به دانشمندان، پژوهشگران، مهندسان و دانشگاهیان خدمات ارائه می‌دهد Academicpress می‌باشد که در آن بیش از ۱۶۷ هزار مقاله و حدود ۲۵۰ مجله وجود دارد.
مقاله‌ها و کتاب‌های موجود در الزویر در زمینه‌های گوناگونی نگارش شده‌اند که از جمله این زمینه‌ها می‌توان به علوم‌زیستی، کشاورزی، شیمی، مهندسی، میکروبیولوژی، زمین‌شناسی، پزشکی، ریاضیات، فیزیک، علوم‌اجتماعی و غیره اشاره کرد.
در حال حاضر نیز الزویر با نام RELX Group با بیش از ۳۱ هزار کارمند در ۴۰ کشور دنیا فعالیت دارد. از آمارهای جالب توجه این پایگاه علمی این است که در سال ۲۰۰۰، دو سوم از درآمد این موسسه از محصولات کاغذی و پرینت شده و یک سوم نیز مربوط به محصولات دیجیتال بوده است.
رشد چشمگیر انتشارات در این پایگاه علمی دلایل زیادی دارد که یکی از دلایل آن، این است که الزویر تمرکز خود را بر روی فناوری‌های نوین قرار داده و از آن‌ها در حوزه نشر استفاده کرده است. در واقع شرکت خود را به عنوان یک شرکت فناوری محور معرفی کرده و به سرعت خود را با تغییرات، منطبق می‌کند. استفاده از کامپیوتر جهت ذخیره مقاله‌ها برای نخستین بار، و از سوی دیگر تاسیس اولین سایتِ انتشار مقاله و کتاب به نام Science Direct، نشان‌دهنده میزان سرمایه‌گذاری بالای این شرکت در فناوری‌های جدید است. این پایگاه علمی، امروزه خدمات خود را از طریق زیرمجموعه‌های خود به نام Scopus, ScienceDirect, Mendeley, Evolve, Knovel, Reaxys و ClinicalKey به پژوهشگران و دانشجویان در سراسر جهان ارائه می‌دهد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

معرفی Oxford Journals

یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸
۷۵۰۴

Oxford Journals، یک پایگاه علمی open access، (دسترسی آزاد) است که متعلق به دانشگاه آکسفورد بوده و به دانشمندان، پژوهشگران و کاربران مجاز، اجازه می‌دهد تا به بسیاری از ژورنال‌ها...

معرفی پایگاه اطلاعاتی EBSCO

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
۴۰۸۹

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چندمنظوره جهان است که به ارائه موتورهای جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، شرک...

معرفی پایگاه علمی SAGE

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۱۰۰

پایگاه علمی SAGE، یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات برتر، کتاب و غیره است که جزء قوی‌ترین پایگاه‌‌های علمی در جهان محسوب می‌شود و وابسته به انتشارات SAGE می‌باشد. این انتشارات در سال...