نحوه استخراج مقاله از پایان نامه

روش تحقیق و مقاله نویسی / سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

استخراج مقاله از پایان‌نامه، یکی از مسائل مهمی است که ذهن هر دانشجویی را به خودش مشغول می‌کند. مطمئنم که خیلی از شما مخاطبان عزیز مایلید بدانید چگونه می‌شود از یک پایان‌نامه، مقاله استخراج کرد، راستش را بخواهید خودم هم مایل بودم شیوه این کار را بدانم به همین خاطر بعد از جستجو و تحقیقی کوتاه، این مطلب را برای شما نوشتم.
همانطور که می‌دانید، پایان‌نامه یکی از اقدامات اساسی در دوران تحصیلات تکمیلی‌ست و استخراج مقاله از آن نیز یکی از اصلی‌ترین تجربه‌های پژوهشی محسوب می‌شود.
در این تحقیق کوتاه متوجه شدم که پس از تکمیل و دفاع از پایان‌نامه، در صورتی که موضوع انتخابی به‌روز و قابل اجرا باشد، می‌توان از پایان‌نامه موردنظر، برای نوشتن مقاله استفاده کرد؛ چرا که تنها راه برای انتقال و مطلع کردن جوامع علمی از یافته‌های یک پایان‌نامه، استخراج مقاله از آن است که این اقدام، موجب بهبود سطح پژوهشی جامعه علمی حتی به میزان اندک می‌شود.
استخراج-مقاله-از-پایان-نامه
حال ببینیم عنوان مقاله چه تفاوتی با عنوان پایان‌نامه دارد؟ به عنوان اولین نکته باید بدانید که عنوان مقاله مستخرج نباید دقیقا عنوان پایان‌نامه باشد. در برخی مواقع نیز پایان‌نامه از نظر علمی به قدری اطلاعات مفید دارد که می‌توان از آن چند مقاله استخراج کرد که در این حالت باید عناوین متناسب و مرتبط با موضوع را بیابید. در واقع باید گفت عنوان مقاله مستخرج می‌تواند اندکی مختصرتر و در عین حال جذاب‌تر باشد. رسیدیم به مرحله بعد، در این مرحله با چگونگی نگارش چکیده مقاله مستخرج از پایان‌نامه آشنا می‌شویم. در نوشتن چکیده مقاله مستخرج اگر تنها یک مقاله از پایان‌نامه نوشته شود، می‌توان همان چکیده پایان‌نامه را کپی نمود، ولی اگر بیش از یک مقاله از پایان‌نامه استخراج شود، پژوهشگر موظف است برای هر مقاله یک چکیده مرتبط با موضوع مقاله بنویسد. به طور کلی در نوشتن چکیده، مواردی وجود دارد که پژوهشگران باید به آن توجه کنند. برخی از این موارد که به آن‌ها برخوردم، به شرح ذیل است:
• جمله‌های به کار رفته در چکیده، باید به صورت خبری، ماضی بعید و یا گذشته باشد.
• در ابتدای نگارش چکیده، باید در یک یا دو جمله اهداف پژوهش و ضرورت آن بیان شود.
• در ادامه باید موضوع مورد مطالعه و پیش زمینه‌ای از آن را در یک یا دو جمله ارائه داد.
• همچنین باید به چگونگی انجام پژوهش مانند: روش نمونه‌گیری، آزمایش و یا شبیه‌سازی، چگونگی جمع‌آوری داده‌ها و ابزارهای مورد استفاده در پژوهش اشاره نمود.
• به طور مختصر از یافته‌های پژوهش علمی سخن به میان آورد.
• به کاربرد اصلی یافته‌های پژوهش اشاره کرد. کلمات کلیدی مقاله مستخرج اصولا هر مقاله مستخرج، روی قسمت خاصی از موضوع پایان‌نامه تمرکز دارد، لذا کلمات کلیدی مناسب باید با توجه به آن قسمت از موضوع، استخراج شوند. در واقع پژوهشگر در نوشتن کلمات کلیدی باید از کلماتی استفاده کند که نزدیکترین رابطه معنایی را با محتوای مقاله مستخرج دارند. معمولا تعداد این کلمات در مقاله بین سه تا شش کلمه است. سوال بعدی این است که چگونه مقدمه مقاله را بنویسیم؟ مقدمه هر مقاله از اهمیت به سزایی برخوردار است که دلیل آن بیان اهمیت پژوهش، اهداف اصلی، کاربرد و چالش‌های موجود در آن قسمت می‌باشد. پژوهشگر باید بداند که یک مقدمه خوب، بیانی روشن و دقیق از مسأله‌ای دارد که به سبب وجود آن، مقاله مذکور را نوشته است. برای نوشتن مقدمه باید از شواهد و دلایلی مبنی بر وجود آن مسأله استفاده نمود و به وسیله آن شرایط دقیق مسأله را بازگو کرد. در واقع در مقدمه به سه سوال اساسی 1) مسأله چه چیزی است؟ 2) ایده اصلی آن چیست؟ و 3) چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ داده می‌شود. در قسمت پایانی نگارش مقدمه نیز باید به بیان اهداف پژوهش پرداخت.
لازم به ذکر است که در مقاله‌های علمی بخش مقدمه و بیان مسأله از هم جدا نیست و در واقع منظور از مقدمه در این نوع مقاله‌ها همان بیان مسأله است. چالش بعدی این است که چگونه پیشینه تحقیق بنویسیم؟ معمولا این بخش از کار پژوهشی در فصل دوم پایان‌نامه نگارش می‌شود. پژوهشگر باید جدیدترین و مرتبط‌ترین نظریه‌ها را به صورت کاملا مختصر در مقاله خود وارد کند. در نوشتن پیشینه تحقیق، می‌توان از یک جدول مقایسه‌ای جهت ثبت تمامی پیشینه‌های بررسی شده، به ترتیب سال استفاده کرد. نقد پژوهش‌های پیشین در نظر نهایی داوران بسیار تاثیرگذار است.
البته پژوهشگران اگر خواهان چاپ مقاله خود در مجلات معتبری چون ISI، SCOPUS، PUBMED و... باشند، باید خلاصه‌ای از نظریات پژوهشگران پیشین را با ذکر نام آن‌ها بیاورند. برای این کار باید متغیرهای پژوهش را با جدیدترین منابع و مفاهیم مرتبط با آن مقایسه و در پایان کار نیز آن‌ها را جمع‌بندی و بررسی کنند.
پس از نگارش پیشینه تحقیق باید فرضیه‌ها یا سوالات مطرح در مقاله مستخرج را بنویسیم. چگونگی نگارش روش پژوهش در این بخش باید مراحل انجام کار شرح داده شود که در فصل سوم قرار دارد. بنابراین باید به فصل مذکور مراجعه و مطالب آن را خلاصه کرد. دقت داشته باشید اگر کار انجام شده توسط پژوهشگر، نیاز به آزمایش داشته باشد باید نحوه، نوع، ترتیب انجام آن، چگونگی جمع‌آوری داده‌ها و روش تحلیل آن‌ها را شرح دهد. در صورتی که کار انجام شده به آزمایش نیاز نداشته باشد، پژوهشگر باید به چگونگی جمع‌آوری داده‌ها اشاره کند. چگونه داده‌ها را تحلیل کنیم؟ تحلیل داده‌ها معمولا در فصل سوم پایان‌نامه نگارش می‌شود. در این بخش، به کمی یا کیفی بودن پژوهش، مقطعی بودن آن، نوع نرم‌افزار مورد استفاده، نوع آزمون، شبیه‌سازی و یا طرح آزمایشی مورد استفاده در مقاله اشاره می‌شود. گفتنی‌ست می‌توان از این بخش در قسمت روش پژوهش نیز استفاده کرد. نحوه نگارش نتایج تحقیق به منظور نگارش این بخش می‌توان به فصل چهارم پایان‌نامه که در آن یافته‌های پژوهش به صورت خلاصه درج شده، مراجعه نمود. توجه داشته باشید تنها بخش‌هایی از متن را که مربوط به سوال یا فرضیه پژوهش است مورد استفاده قرار دهید، به طور مثال تنها جداولی که دقیقا مربوط به سوالات هستند را کپی کنید. نحوه نگارش بحث و نتیجه گیری این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل نگارش مقاله مستخرج است و بیشتر به هنر نویسندگی پژوهشگر ارتباط دارد که برای نگارش آن باید به قسمت نتیجه‌گیری پایان‌نامه مراجعه نمود. به این منظور ابتدا باید به یافته‌های مربوط به هر سوال و فرضیه، یعنی به چرایی و چگونگی یافته‌های به دست آمده پرداخت تا مخاطب متوجه معنای یافته‌های به دست آمده، شود. چگونه پیشنهادهای کاربردی پژوهش را نگارش کنیم؟ یکی از نتایج اصلی پژوهش انجام گرفته توسط پژوهشگر، پیشنهادهای کاربردی جهت استفاده از یافته‌های به دست آمده در حل مشکلات و چالش‌هاست. پژوهشگر باید پیشنهادهای کاربردی و اجرایی را به افراد ذی‌نفع پژوهش ارائه دهد تا آن‌ها بتوانند از این نتایج در حل چالش‌های موجود، استفاده بهینه کنند. آنچه که باید در مورد نحوه نگارش محدودیت‌های موجود در پژوهش بدانیم؟ پژوهشگر موظف است در صورت وجود محدودیت در اجرای پژوهش، محدودیت مورد نظر را برای سایر محققان ذکر کند تا در تفسیر آن دچار اشتباه نشوند. باید در نظر داشت که محدودیت‌های پژوهشی، مشکلات پژوهش محسوب نشده و به طور مثال شامل عدم وجود منابع و یا ابزارهای پژوهشی مناسب نمی‌شود و تنها به محدودیت‌های ذاتی پژوهش، اطلاق می‌گردد. چالش پایانی، نحوه نگارش منابع پژوهشگر، برای نگارش منابع، باید به سبک رفرنس‌دهی مجله مورد نظر دقت کند چرا که سبک مجلات مختلف با هم متفاوت است. البته ذکر این نکته ضروری است که نباید از تمامی رفرنس‌های پایان‌نامه در مقاله استفاده شود.
این مطلب تمام آن چیزی بود که شیوه استخراج مقاله از پایان نامه را شرح می‌دهد. امیدوارم مطالعه آن، برای شما دوست و مخاطب عزیز مفید بوده باشد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

ضریب تاثیر یا Impact Factor چیست؟

سه شنبه ٢٣ اردیبهشت ۱۳٩٩
۴۲۰۳

ضریب تاثیر در واقع، میانگین تعداد استناد یا citation به مقاله‌های هر مجله در همان سال است که توسط سایر مجله‌ها یا مراجع علمی به آن انجام می‌شود و نشان‌دهنده اعتبار آن، در مقای...

آشنایی با مفاهیم رایج در چاپ مقاله

سه شنبه ١٦ اردیبهشت ۱۳۹۹
۳۵۳۲

طبق تحقیقاتم متوجه شدم که هر پژوهش علمی دارای اصطلاحات خاصِ خود است و مقاله‌ نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست از این رو آشنایی با این مفاهیم و اصطلاحات، برای هر پژوهشگر امری ...

انواع مقالات بر اساس محتوا

پنج شنبه ٢٨ فروردین ۱۳۹۹
۳۶۲۸

مقاله‌نویسی برای اکثر پژوهشگران و دانشجویان کاری با اهمیت است و آن‌ها همواره علاقمندند در زمینه تحصیلی و یا حتی در زمینه کاری مورد علاقه‌شان، به کار مقاله‌نویسی پرداخته و اطلاع...