لیست ضریب تاثیر ۲۰۱۹ توسط موسسه ISI اعلام شد

اخبار دانشگاهی / شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

مؤسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information) یا به اختصا ISI، سازمانی جهت اعتبارسنجی مقالات علمی، برای تبادل اطلاعات در بین پژوهشگران مختلف است. این مؤسسه توسط یوجین گارفیلد در سال ۱۹۶۰ تأسیس، و در سال ۱۹۹۲ توسط تامسون خریداری و از آن پس با نام Thomson ISI شناخته شد.
مقاله-isi-چیست؟
در واقع مقاله‌های علمی توسط واحدهای اعتبارسنجی و اندازه‌گیری خاصی مورد سنجش قرار می‌گیرند که ISI، یکی از معیارهای موجود جهت بررسی اعتبار یک مقاله علمی در سطح جهانی است. این مؤسسه به پژوهشگران کمک می‌کند تا بدانند کدام مقاله بیشتر مورد استناد قرار گرفته و کدام مقالات از این مقاله استفاده کرده‌اند. ISI، خدمات مرتبط با مقالات، پایگاه‌های داده و کتاب‌ها را ارائه می‌دهد که این خدمات از طریق ISI's Web of Knowledge قابل دسترسی است و مختصِ فهرست کردن ارجاعات و تحلیل آنهاست.
مؤسسه ISI، هر ساله گزارشی را مبنی بر " گزارش استنادی مجلات علمی" که به JCR معروف است، ارائه کرده و در آن مجلات فهرست شده در پایگاه داده خود را بر پایه معیار Impact Factor رتبه‌بندی می‌کند. همانطور که در مقاله مربوط به Impact Factor نیز اشاره کردیم، این معیار یکی از شاخص‌های اصلی جهت اعتبارسنجیِ مجلات علمی به شمار می‌رود.
مؤسسه اطلاعات علمی بطور سالانه، تمامی مجله‌های علمی انگلیسی را بررسی کرده و بر طبق معیارهای خود مجله‌های معتبر را معرفی می‌کند که این تعداد متغیر است. در بعضی مواقع مجله‌ای در لیست مجله‌های برتر قرار می‌گیرد اما ممکن است سال آینده در لیست ISI جایگاهی نداشته باشد. هر ساله حدود ۲۰۰۰ مجله به پایگاه داده مؤسسه اطلاعات علمی افزوده می‌شود، در حال حاضر چیزی در حدود ۲۰ هزار مجله در لیست این مؤسسه قرار دارد.
مجله‌ها قبل فهرست شدن در ISI باید مراحلی را طی ‌کنند این مراحل به شرح زیر می‌باشد:
• نشر به‌موقع مجله و جایگاه نشر آن
• کمیته علمی منتخب مجله
• رعایت استانداردهای بانک اطلاعاتی ISI
• تنوع بین‌المللی مقاله‌های چاپ شده
لازم به ذکر است مراحل یاد شده به‌تنهایی مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار نمی‌گیرند، بلکه به مجموع این مراحل امتیاز کلی تعلق می‌گیرد.
در مقاله‌های موجود هر مجله مواردی جهت ارزیابی مورد توجه قرار خواهد گرفت این موارد عبارتند از: عنوان مقاله، چکیده و کلمات کلیدی که باید به انگلیسی باشد، بر طبق توصیه‌های موجود بهتر است که منابع موجود در مقاله نیز به انگلیسی نوشته شود. مقاله‌هایی که بار علمی خوبی دارند و مورد ارزیابی قرار گرفته باشند به هر زبانی به چاپ می‌رسند ولی مواردی که ذکر شده حتما باید به انگلیسی باشند تا مورد داوری و ارزیابی ISI قرار گیرند، دلیل این کار هم این است که تیم ارزیابی کننده مجله‌های علمی نمی‌توانند که عنوان و منابع به‌کار رفته در مقاله را ترجمه کنند.
ساده‌ترین روش برای اطلاع از ISI بودن یک مجله، جستجوی آن در سایت Thomson Reuters است چرا که تمامی مجله‌ها در این سایت ایندکس می‌شوند. جهت جستجوی یک مقاله در سایت تامسون رویترز باید نام یا ISSN مجله را داشته باشید. نحوه نگارش مقاله ISI به یاد داشته باشید که مقاله‌ای با بهترین موضوع، اگر به درستی نگارش نشود، فاقد ارزش علمی است. از این رو پژوهش علمی را با روش صحیح پژوهش می‌شناسند. در اینجا به ذکر مواردی می‌پردازیم که جهت نگارش مقاله ISI مورد نیاز است.
۱- اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشیم انتخاب مجله معتبر است. باید توجه داشته باشید که مجله‌ای با Impact Factor بالا را انتخاب و باید اطمینان حاصل کنید که مجله انتخابی توسط افراد معتبر خوانده می‌شود چرا که این افراد، مقاله شما را مورد ارزیابی قرار داده و در مورد آن اظهار نظر خواهند کرد.
۲- مورد بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نگارش مقاله زمان زیادی می‌برد. از سوی دیگر فرآیند بازنگری و انتشار مقاله هم ممکن است به یک‌سال زمان نیاز داشته باشد که این مدت تقریبی و متغیر است.
۳- سومین موردی که باید مورد توجه قرار گیرد روش‌هایی است که برای نگارش مقاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثرا به‌صورت زیر عمل می‌کنند:
• مقدمه
• اهداف
• مقاله قبلی و منطقه‌ای که در آن قرار دارید
• متدولوژی
• نتایج
• بحث
• نتیجه‌گیری
• سپاس‌گذاری
• منابع
۴- مورد مهم دیگر، شکل مقاله شماست. یعنی باید مقاله را به‌گونه‌ای طراحی کنید که واضح، مختصر و منحصربه‌فرد باشد. همچنین شمای کلی آن باید طوری باشد که با نسخه Pdf آنلاین و چاپ شده سازگاری داشته باشد.
۵- در نگارش یک مقاله خوب باید به سبک نوشتن، توجه کنیم. بهترین شخصی که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند، استاد راهنمای شماست. در ذیل مواردی که در نگارش مقاله باید به آن‌ها دقت کنید را ذکر می‌کنیم.
• پیروی از فرمت مجله
• استفاده از منابع مناسب
• استفاده از آمار و ارقام واقعی
• استفاده از اول شخص در نگارش مقاله که امروزه باعث جذاب‌تر شدن متن می‌شود.
• اجتناب از مخفف گویی
• اطمینان از ساختار مقاله
• اگر کلمات جدیدی بکار بردید آن‌ها را تعریف کنید در غیر این صورت نیازی به این کار نیست.
۶- از جمله موارد دیگری که در نگارش مقاله ISI نقش دارد، نگارش چکیده است. نگارش چکیده یکی از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین بخش‌های یک مقاله است. زمانی که نگارش مقاله به پایان رسید و به یک درک کلی از موضوع رسیدید، زمان نوشتن چکیده است. یک چکیده باید چیزی در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه باشد که بطور کلی تمام مقاله را پوشش دهد.
۷- پس از اتمام نگارش مقاله، روند بررسی صلاحیت مقاله آغاز می‌شود. بدین صورت که شما یک نسخه دست‌نویس از مقاله خود را برای فردی به عنوان ویرایشگر ارسال کرده، سپس وی مقاله را مورد بازبینی قرار و بررسی قرار داده که آیا مقاله صلاحیت انتشار را دارد یا خیر. در مرحله بعد، ویرایشگر، مقاله را برای دو نفر که در زمینه نگارشی آن تخصص دارند، ارسال می‌کند و آن‌ها بعد از خواندن مقاله، تصمیم می‌گیرند که مقاله صلاحیت انتشار دارد یا خیر و اصلاحات را از طریق کامنت برای شما ارسال می‌کنند.
۸- پس از دریافت کامنت داوران، به شما یک یا دو روز زمان برای اصلاح داده می‌شود. پس از اصلاح خطاها باید به هریک از کامنت‌ها بصورت جداگانه پاسخ دهید. در بعضی از مواقع ممکن است قسمتی از مقاله شما برای داوران مبهم باشد و احساس کنند که از نظر علمی نامعتبر است، در چنین مواردی باید قسمتی از متن را که مبهم است اصلاح کنید و در مورد آن دلیل و استدلال بیاورید.
۹- در پایان، اگر به درستی تمامی موارد را رعایت کرده باشید، مقاله شما پذیرش شده و آماده چاپ است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

آشنایی با دانشگاه استنفورد

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۱۰۰

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعال...

آشنایی با دانشگاه MIT

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۳۲۳۱

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز ت...

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۸

گر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان...