معرفی مجله Nature

معرفی مجلات و پایگاه‌های علمی / دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

هرگاه از مجلات علمی صحبت به میان می‌آید، ذهن اکثر پژوهشگران و دانشجویان به سوالاتی همچون: برترین مجلات کدامند؟ چگونه می‌توان مقالات نوشته شده را برای آن‌ها ارسال کرد؟ و اصلا شرایط چاپ مقاله در آن مجله به چه صورت است؟ درگیر می‌شود.
این مطلب قصد دارد یکی از برترین مجلات بین‌المللی و چگونگی چاپ مقاله در آن را شرح دهد.
متن جایگزین
Nature، مجله علمی چند رشته‌ای است که برای اولین در سال ۱۸۶۹ در کشور بریتانیا منتشر شد. این مجله یکی از شناخته شده‌ترین و پرارزش‌ترین مجلات علمی در جهان است و به عنوان برترین مجله دانشگاهی جهان نیز محسوب می‌شود. گفتنی است نیچر توسط Science Edition و بر اساس گزارش‌های استنادی به عنوان دومین مجله برتر جهان انتخاب شده است. این مجله در سال‌های اخیر ارجاعات زیادی را به خود اختصاص داده، از همین رو ضریب تاثیر آن در سال ۲۰۱۹ برابر با ۷۴.۴۴۹ شد. لازم به ذکر است عنوان شود که Nature یکی از معدود مجلات علمی دانشگاهی است که به انتشار پژوهش‌های پایه‌ای در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های علمی پرداخته است. از مهم‌ترین مقالات چاپ شده در این مجله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• بحث اثباتی درباره وجود نوترون توسط جیمز چادویک
• کشف ساختار DNA توسط واتسون و کریک
• کشف و گزارش پالسارها (نوعی ستاره نوترونی)
• کشف و گزارش سوراخ در لایه اوزون
لازم به ذکر است عنوان شود در هر شماره از این مجله که به چاپ می‌رسد مقالات و اخبار برجستهدرباره موضوعات مورد علاقه عموم کاربران و پژوهشگران نیز قرار گرفته که شامل. خبرهای علمی در زمینه پیشرفت‌های حاصله، حمایت‌های مالی و مسائل اقتصادی می‌شود.
گفتنی است در مجله نیچر بخش‌هایی نیز برای کتاب، داستان‌های کوتاه علمی-تخیلی و هنر در نظر گرفته شده است. بخش اعظمی از این مجله به مقاله‌های تحقیقاتی و پژوهشی اختصاص داده شده به همین دلیل پژوهشگران و دانشمندان مخطبان اصلی این مجله هستند و از آنجایی که این مقالات اکثرا بسیار فنی هستند و همچنین به دلیل محدودیت‌های موجود در طول مقالات، معمولا به هنگام چاپ، آن را به صورت خلاصه در اختیار کاربران قرار داده و جزئیات تکمیلی آن را در وب‌سایت این مجله قرار می‌دهند.
تمامی مقالاتی که در مجله Nature به چاپ می‌رسند از کیفیت و استانداردهای بالایی در سطح بین‌المللی برخوردارند.طبق آمار به دست آمده، میزان مقالات پذیرش شده در این مجله چیزی در حدود 8 درصدِ مقالات ارسال شده به مجله است.
شاید این سوال در ذهنتان نقش بسته باشد که چاپ مقاله در نیچر چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با چاپ مقاله در این مجله علمی آشنا شوید.
چاپ مقاله درمجلات نیچر همانطور که گفته شد مجله نیچر دارای بالاترین Impact Factor در بین مجلات علمی می‌باشد و این اعتبار بالا را مدیون مقالات علمی بسیار خوبی است که تاکنون منتشر کرده است. به همین دلیل رقابت در چاپ مقالات در این مجله بسیار بالا بوده و مقالات بسیاری در این مجله ریجکت می‌شوند.
یکی از دلایل عمده در رد شدن مقالات در مجله نیچر این است که تعداد کمی از مقالات را چاپ می‌کند به همین دلیل ممکن است در برخی مواقع حتی با وجود جذاب بودن پژوهش انجام گرفته و قبل از این که داوری تخصصی روی آن‌های انجام گیرد آن را در لیست ریجکت این مجله قرار دهند.
لازم به ذکر است عنوان شود که مراحل پذیرش مقالات در این مجله با بسیاری از مجلات متفاوت است و این تفاوت از آنجا نشات می‌گیرد که در این مجله همانند سایر مجلات هیئت تحریریه وجود ندارد اما سردبیران بسیار حرفه‌ای در آن مشغول به فعالیت هستند که در انتشار مقالات بسیار دقت کرده و از افراد متخصص زیادی نیز مشورت می‌گیرند. با این حال برخی قواعد مجلات مشابه هم است، از این رو پژوهشگران قبل از ارائه مقاله به آن مجله باید تمامی قوانین و مقررات مربوط به آن را با دقت مطالعه کرده و سپس مقاله را ارسال کنند.
ارسال مقاله وقتی نسخه اولیه مقاله خود را برای مجله ارسال کردید، مجله آن را در اختیار یک سردبیر قرار می‌دهد تا به مطالعه کار شما پرداخته و آن را با سایر کارهای مرتبط تطبیق دهد. در صورت جذاب بودن مقاله ارسالی، سردبیر آن را برای داوری تخصصی در اختیار داوران قرار می‌دهد.
گفتنی است در برخی موارد سردبیر مجله نمی‌تواند مجله دیگری را به پژوهشگر پیشنهاد دهد ولی ممکن است با مناسب دیدن سایر نشریات نیچر آن را به پژوهشگر پیشنهاد دهد تا وی مقاله را جهت چاپ به آن مجله ارسال کند.
داوری تخصصی پس از تایید مقاله توسط سردبیر و داوران تخصصی، به پژوهشگر ایمیلی جهت اطلاع از روند کار ارسال می‌شود. در این بخش از کار معمولا سردبیر دو تا سه داور برای داوری عادلانه انتخاب می‌کند. در صورتی که مقاله پژوهشگر نیاز به اصلاحات داشته باشد به او ابلاغ می‌گردد تا در صدد اصلاح مشکلات برآید و پس انجام اصلاحات و تایید نهایی، مقاله در مجله به چاپ می‌رسد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

معرفی Oxford Journals

یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸
۷۵۱۲

Oxford Journals، یک پایگاه علمی open access، (دسترسی آزاد) است که متعلق به دانشگاه آکسفورد بوده و به دانشمندان، پژوهشگران و کاربران مجاز، اجازه می‌دهد تا به بسیاری از ژورنال‌ها...

معرفی پایگاه اطلاعاتی EBSCO

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
۴۰۹۵

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چندمنظوره جهان است که به ارائه موتورهای جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، شرک...

معرفی پایگاه علمی SAGE

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۱۰۶

پایگاه علمی SAGE، یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات برتر، کتاب و غیره است که جزء قوی‌ترین پایگاه‌‌های علمی در جهان محسوب می‌شود و وابسته به انتشارات SAGE می‌باشد. این انتشارات در سال...