تولید لنزی بهتر از چشم انسان

اخبار علمی و پژوهشی / شنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

پژوهشگران دانشگاه هاروارد، گامی بزرگ در علم پزشکی برداشتند و موفق به ساخت لنزی شده‌اند که عملکردی به مراتب بهتر از چشم انسان دارد.
بر اساس اخبار منتشر شده، گروهی از پژوهشگران دانشکده مهندسی وعلوم کاربردی دانشگاه هاروارد در پژوهش‌های اخیر خود توانستند لنزهای الکترونیکی را توسعه دهند. گفتنی است که از این لنز می‌توان در طراحی برخی تجهیزات نوری مانند تلسکوپ‌ها، دوربین‌ها، عینک‌های طبی و هدست‌های واقعیت مجازی نیز استفاده کرد.
تولید-لنز-بهتر-چشم
این گروه پژوهشی با ترکیب دو فناوری عضلات مصنوعی و لنزهای مسطح توانستند لنزی را طراحی و تولید کنند که عملکرد آن شباهت زیادی به چشم انسان دارد. لنز تولید شده خصوصیاتی دارد که آن را از سایر لنزها متمایز می‌کند، از جمله این خصوصیات می‌توان به عضلات الاستومر اشاره کرد. این عضلات قابلیت‌هایی چون تغییر تصویر و انطباق آستیگماتیسم فراتر از چشم انسان را دارند. در توضیح الاستومر نیز باید گفت که پلیمری با قابلیت ارتجاعی بالاست. لازم به ذکر است که این گروه پژوهشی این لنز را با استفاده از فناوری metalens که قبلا توسط همین گروه توسعه یافته بود، ساخته‌اند. Metalens جهت تمرکز بر نور از نانوساختارهای ریز کمک می‌گیرد که در این صورت می‌تواند تمامی طیف‌های نور مرئی را در یک نقطه متمرکز کند این در حالی است که لنزهای موجود برای این کار از چند عنصر استفاده می‌کنند به همین علت این لنزها بزرگ و حجیم هستند.
پژوهشگران این تیم اذعان داشته‌اند که تا به امروز آن‌ها فقط قادر به تولید متالنزهایی به اندازه پولک بودند، این درحالی است که با این طرحی که توسعه داده‌اند قطر آخرین لنز ساخته شده توسط آن‌ها تقریبا بیش از یک سانتی‌متر بوده و همین سبب می‌شود که بتوان از آن‌ها در فناوری‌های دیگر نیز استفاده نمود. از آنجایی که فناوری metalens یکی از فناوری‌های نوظهور است در نتیجه نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم به زودی از این فناوری در گجت‌ها استفاده کنیم ولی می‌توان امیدوار بود که بتوانیم در سال‌های آتی شاهد استفاده این فناوری باشیم.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۸۴

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۷۹۱

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۵۸

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...