ساخت نانوذرات سازگار با محیط زیست

اخبار علمی و پژوهشی / پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

طبق گزارش‌های منتشر شده، پژوهشگران روسیه و بنگلادش در تلاشند تا به وسیله مواد گیاهی، نانوذراتی را تولید کنند که با محیط زیست سازگار هستند. بر همین اساس گروهی از پژوهشگران دانشگاه‌های اورال فدرال روسیه (UrFU) و مهندسی و فناوری بنگلادش (BUET)، روش جدیدی را برای تولید نانوذرات مغناطیسی کشف کردند.
نانو ذره
بسیاری از محتویات مواد طبیعی ثبات ندارند و در برخورد با عناصر موجود در محیط، به سرعت واکنش‌هایی از نوع اکسایش-کاهش می‌دهند. یکی از مواد بسیار مهم برای نانوذراتی که به تازگی تولید می‌شوند تثبیت کننده نام دارد. در واقع استفاده از تثبیت کننده یکی از اهدافی است که پژوهشگران در این پژوهش اخیر بر آن تمرکز داشته‌اند.
این گروه پژوهشی از مواد آلی مانند کلرید آهن و سدیم هیدروکسید برای ساخت نانوذرات اکسید، بهره بردند. در این پژوهش آن‌ها از برگ‌های اسفناج به عنوان ماده تثبیت کننده و کاهش دهنده استفاده نمودند زیرا این ماده می‌تواند از تجمع ذرات، پیشگیری کرده و آن‎ها را در اندازه کوچک خود نگهداری کند. آن‌ها برای این کار ذرات مذکور را در یک محیط مغناطیسی و در دمای اتاق قرار دادند و سپس رفتار آن‌ها را بررسی کردند که رفتار فوق مغناطیسی ذرات را نشان می‌دهد.
گفتنی است نانوذرات مذکور در حوزه‌های زیادی از جمله: زیست پزشکی، سیستم‌های ذخیره داده، MRI، مایعات قابل کنترل، فناوری‌های وابسته به محیط زیست و انواع سنسورها کاربرد دارند.
لازم به ذکر است عنوان شود ساخت نانو مواد به عنوان حوزه‌ای جدید مورد توجه فناوری قرار گرفته است، در نتیجه باید با محیط زیست نیز سازگار باشد. به همین دلیل پژوهشگران در تلاشند روش‌های جدیدی را برای تولید نانو مواد ابداع کنند، تا در ساخت آن‌ها از گیاهان استفاده شود و با محیط زیست نیز سازگار باشند.
طبق گفته پژوهشگران این پروژه، آن‌ها علاوه بر ماهیت سازگار با محیط زیست فرآیند مذکور به خصوصیت‌های متفاوت بدست آمده از نانوذرات نیز توجه کرده‌اند. گفتنی است نسبت میان سطح ذرات و حجم آن‌ها نقش مهمی در فعالیت مجدد نانوذرات مغناطیسی دارد. همچنین همه موارد ذکر شده می‌توانند منجر به تنظیم خصوصیت‌هایی شوند که در زیست شناسی و پزشکی مهم‌اند. بررسی‌های انجام شده از این آزمایشات نشان از این دارند که ماهیت مغناطیسی نانوذرات، فعالیت داروها را افزایش می‌دهند.
پژوهشگران آزمایشی را انجام دادند تا به وسیله آن نشان دهند که نانوذرات جدید کشف شده رشد باکتری‌ها را سرکوب می‌کنند، طی این آزمایش آن‌ها متوجه شدند نانوذراتی که ماهیت فوق مغناطیسی دارند در دمای اتاق به موادی که در زیست پزشکی کاربرد مناسبی دارند تبدیل می‌شوند.
یکی از پژوهشگران این تیم پژوهشی از دانشگاه اورال فدرال روسیه اذعان داشت: پژوهش انجام گرفته درباره نانوذرات جدید خصوصیات آن‌ها نشان از آن دارد که از استانداردهای جدید بهره برده‌اند. همچنین در ساخت آن‌ها از مواد گیاهی استفاده شده که نتیجه آن سازگاری با محیط زیست است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۵

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۶۸

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...