ساخت چسب زخم برای روده‌ها توسط باکتری‌های بدن

اخبار علمی و پژوهشی / دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

بر اساس گزارش منتشر شده، پژوهشگران دانشگاه هاروارد موفق به ساخت یک هیدروژل، جهت درمان زخم‌های روده با استفاده از باکتری‌های بدن شده‌اند.
همانطور که همه می‌دانند وقتی پوست بدن دچار سانحه یا آسیب می‌شود برای درمان آن قسمت از چسب زخم استفاده می‌کنیم ولی برای درمان برخی زخم‌ها در بدن مانند زخم‌های ایجاد شده در روده، پزشکان نمی‌توانند از باند و یا چسب زخم استفاده کنند چرا که دیواره ‌روده بسیار لغزنده است و همین موضوع از چسبیدن چسب زخم به آن جلوگیری می‌کند. این امر مشکلی در جهت درمان زخم‌های روده بود به همین دلیل گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد بر آن شدند تا راه‌حلی برای این مشکل با استفاده از باکتری‌های موجود در بدن بیابند. آن‌ها از نانوفیبرها که توانایی چسبیدن به دیواره روده را دارند کمک گرفته و این هیدروژل را ساختند که از نظر ضخامت با مخاطِ طبیعی تولید شده بوسیله روده‌ها در بدن فرقی ندارد. این هیدروژل به وسیله مهندسی باکتری اشریشیا کلای یا به اختصار E.coli ساخته شده است. Escherichia coli نوعی باکتری است که به صورت طبیعی در درستگاه گوارش انسان زندگی می‌کند.
ساخت-چسب-زخم-روده
جالب است بدانید که پژوهشگران از نوع غیربیماری‌زای این باکتری استفاده کرده‌اند و در حقیقت با این کار خود به سالم‌سازی روده‌ها نیز کمک می‌کنند.
لازم به ذکر است که این باکتری‌‌های مهندسی شده، توانایی رشد در آزمایشگاه را نیز دارند و برای انجام درمان زخم روده فرد بیمار،از طریق سرنگ و یا اسپری وارد بدن شده تا شروع به درمان فرد بیمار کنند.
به گفته یکی از پژوهشگرانِ این پروژه، عملکرد هیدروژل E.coli مانند فرآیند خود‌ترمیمیِ زخم‌های ایجاد شده در بدن است.
به‌طور طبیعی سلول‌ها مانند Biofilm به هم چسبیده و از درمان زخم جلوگیری می‌کنند. Biofilm در واقع مجموعه‌ای از سلول‌های میکروارگانیسمی هستند که در سطوح مختلف متصل و بوسیله مواد پلیمریِ خارج از سلول پوشیده می‌شوند. این سلول‌ها، توسط گروه‌های مختلفی از باکتری‌ها ساخته می‌شوند. در پزشکی و صنعت بدلیل مشکلاتی که بوجود می‌آورند، از اهمیت بالایی برخوردارند.
در واقع میکروارگانیسم‌های تشکیل دهنده Biofilm می‎توانند از خانواده باکتری‌ها، قارچ‌ها و یا آغازیان باشند.
نتیجه‌ای که در پایان کار این پژوهشگران حاصل شد، تولید نوعی بانداژ پاششی، برای روده‌ها و معده است. این هیدروژل تولیدی در شرایط سخت نیز در روده و معده زنده می‌ماند، دلیل این امر نیز خاصیت اسیدی آن می‌باشد. زمانی که به روده کوچک می‌رسد مدت زمان یک تا پنج روز را در آنجا می‌ماند و عملیات ترمیم زخم موجود را آغاز می‌کند. گفتنی است که فرآیند ترمیم زخم در حال حاضر در مرحله آزمایشگاهی و روی حیوانات انجام گرفته است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۸۴

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۷۹۱

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۵۸

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...