پیش ‌بینی زمان مرگ با کمک هوش‌مصنوعی

اخبار علمی و پژوهشی / دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

پژوهشگران گوگل با استفاده از هوش مصنوعی توانستند الگوریتمی جهت پیش‌بینی زمان مرگ طراحی کنند.
همانطور که می‌دانید گاهی اوقات پزشکان، با توجه به وضعیت بیمار پیش‌بینی می‌کنند که وی مدت زیادی را زنده نخواهد ماند و حتی در برخی مواقع به طور تخمینی زمان آن را نیز بیان می‌کنند که ممکن است این زمان تعیین شده درست و یا نادرست باشد.
پیش‌بینی-زمان-مرگ-با-هوش‌مصنوعی
پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش در این زمینه، پژوهشگران دانشگاه MIT توانستند سیستمی با نام RiskCardio را با کمک یادگیری ماشین طراحی کنند که به وسیله آن می‌توانند خطر مرگ به دلیل مشکلات قلبی مانند انسداد و یا کاهش جریان خون را پیش‌بینی کنند و حتی زمان تقریبی آن را تخمین بزنند.
اعضای این تیم پژوهشی اعلام کردند تنها چیزی که این سیستم جهت پیش‌بینی زمان مرگ نیاز دارد، 15 دقیقه از نوار قلب بیمار است که باید آن را بخواند. پس از آن این سیستم می‌تواند با توجه به مجموعه ضربان‌های متوالی قلب، خطر مرگ را بطور دقیق تا 30 روز آینده پیش‌بینی کند. گفتنی است که توانایی پیش‌بینی این سیستم به یک سال نیز می‌رسد.
آن‌ها همچنین عنوان کردند رویکرد اصلی سیستم RiskCardio، بر تغییرات زیاد موجود در ضربان قلب است که منجر به افزایش خطر مرگ می‌شود. بر طبق گفته اعضای این تیم اگر RiskCardio، به طور رسمی وارد سیستم خدمات پزشکی شود، می‌تواند کمک بسیار بزرگی در جهت مراقبت‌های سلامتی انجام دهد.
لازم به ذکر است که عنوان شود پژوهشگران، این سیستم را طوری طراحی کرده‌اند که توانایی درک و بررسی سابقه بیماری فرد را نیز دارد و با توجه به این سابقه، پیش‌بینی زمان مرگ بیمار در هر مجموعه از ضربان قلب بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد.
گفتنی است که کارهای زیادی برای ارتقاء این سیستم باید انجام شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اصلاح اطلاعات بیمار جهت دستیابی به سابقه وی اشاره کرد.
در چند سال اخیر، با پیشرفت هوش‌مصنوعی، پژوهشگران زیادی در دانشگاه‌های بزرگ جهان دست به تحقیق و پژوهش در این زمینه زده‌اند و هر کدام نیز به نتایج در خور توجهی رسیده‌اند. تمامی این فعالیت‌ها باعث شده است تا هوش‌مصنوعی بیش از پیش در مرکز توجه پژوهشگران قرار گیرد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۶

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۶۹

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...