دلایل اصلی ریجکت مقاله چیست؟

روش تحقیق و مقاله نویسی / دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

به تازگی مقاله‌ام ریجکت و برچسب عدم پذیرش به آن اطلاق شده بود. سردرگم شده بودم و نمی‌دانستم چکار کنم تا اینکه خودم را جمع و جور کردم و به جای نشستن و غصه خوردن تصمیم گرفتم در زمینه مواردی که موجب ریجکت شدن مقاله می‌شود، تحقیق کنم. بعد از کنکاش و جستجوی فراوان با دلایل اصلی این اتفاق آشنا شدم و تصمیم گرفتم این موارد را در مقاله‌ای تحت همین عنوان در اختیار شما قرار دهم که مثل من با این مشکل رو به رو نشوید.
دلایل-اصلی-ریجکت-مقاله-چیست؟
مقاله علمی پس از ارسال به مجله یا کنفرانس ممکن است به یکی از دلایل زیر توسط سردبیر یا داور ریجکت شود. ۱- مشکل فنی در ساختار مقاله به این معنی که طرح تحقیق از متدولوژی مناسبی برخوردار نبوده و امکان تصحیح و چاپ مقاله وجود نداشته باشد.
۲- عدم توجه به حوزه تخصصی مجله (اسکوپ) یکی از دلایل مهم ریجکت شدن مقالات، عدم توجه به حوزه تخصصی مجله می‌باشد. در بسیاری از موارد دیده شده که مقاله‌ای با کیفیت علمی بسیار بالا تنها به علت شتابزدگی و عدم توجه به ارتباط بین موضوع تحقیق و حوزه فعالیت مجله مورد پذیرش قرار نگرفته است.
۳- ناتوانی در ارائه پاسخ مناسب به داوران در بعضی مواقع ایرادات و نکاتی توسط داوران به نویسنده مقاله جهت اصلاح فرستاده شده که به علت ناتوانی شخص در فهم و ارائه پاسخ مناسب به آن، اصلاح مورد نظر داور انجام نشده و این امر منجر به ریجکت مقاله می‌شود.
معمولا در مقالاتی که به‌دلیل اول ریجکت می‌شوند، شکل‌ها، جداول و رفرنس‌ها ناقص می‌باشد. چنین مقالاتی حتی به داور ارجاع نشده و توسط سردبیر مستقیما ریجکت می‌شوند. لازم به ذکر است که در اکثر موارد، امکان چاپ این مقالات در سایر نشریات معتبر هم سطح نیز وجود ندارد.
اما مقالاتی که به ‌دلایل دوم و سوم ریجکت می‌شوند، شانس چاپ در مجلات دیگر را دارند. این احتمال زمانی قوت می‌گیرد که نویسندگان با در نظر گرفتن نظرات داوران، انتخاب یک مجله مناسب و رعایت دقیق دستورالعمل‌های آن مجله، مقاله خود را با ‌دقت مورد بازنگری قرار داده و در اولین فرصت آن را برای بررسی مجدد به مجله مورد نظر ارسال نمایند.
۴– ناقص بودن مقاله گاهی اوقات مقاله علمی تنها بر پایه مشاهدات نویسنده بوده و در آن هیچ استدلال علمی و دقیقی صورت نگرفته است. در صورت بروز این مشکل، ساختار علمی مقاله باید تغییر اساسی کند که این امر در بسیاری از مجلات معتبر مورد قبول نبوده و مقاله ریجکت می‌شود.
۵- ایراد روش شناسی مقصود از روش‌شناسی، شناخت و بررسی کارآمدی‌ها و نارکارآمدی‌های روش‌های گوناگون است. یکی از نکات بسیار مهم که میزان مطلوبیت و اهمیت تحقیق ما را مشخص می‌کند، بررسی روش‌های مختلف و تحلیل داده‌هاست. به عنوان مثال ممکن است نویسنده در یک پژوهش به جای استفاده از آزمون‌های آماری دقیق، از آزمون‌های آماری با ریسک بالا استفاده کند که این امر باعث بروز یک مشکل بزرگ در فرآیند تحقیق می‌شود. ۶- عدم انطباق نتیجه‌گیری با هدف تحقیق بحث و نتیجه‌گیری باید در راستای بیان مساله بوده تا در آن به سوال اصلی تحقیق پاسخ داده شود. پس اهمیت نگارش این قسمت از مقاله بسیار زیاد است اما معمولا مقالات به دلیل ضعف در همین قسمت، ریجکت می‌شوند. ۷- جنبه نوآوری تحقیق نوآوری، مهمترین جنبه هر تحقیق می‌باشد. به بیان دیگر اولین چیزی که جامعه علمی از تحقیق ما انتظار دارد، یافته‌ها و نکات جدیدی است که از پژوهش ما به دست آمده، به همین علت حساسیت مجلات در بیان واضح و صحیح جنبه نوآوری تحقیق بسیار بالا بوده و عدم توجه به آن موجب ریجکت شدن مقاله می‌شود. ۸- ضعف نگارش در مقاله هر ایده جدیدی باید از طریق کلمات به شکلی شفاف و بدون ابهام به خواننده منتقل شود. بهترین روش نگارش مقاله استفاده از زبان ساده و مستقیم می‌باشد. یکی از رایج‌ترین اشکال‌ها در نگارش مقالات، ضعف در زبان انگلیسی است. در اکثر موارد دیده شده که مقاله‌ای در زبان اصلی بسیار خوب و با کیفیت نوشته شده است ولی به علت ضعف نویسنده در ترجمه مقاله به زبان انگلیسی، کیفیت مقاله ترجمه شده بسیار پایین آمده و موجب عدم پذیرش آن می‌شود.
موارد ذکر شده تنها قسمتی از دلایل مهم در زمینه عدم پذیرش یک مقاله در مجلات معتبر علمی می‌باشد. در پایان گفتنی است پذیرش و یا عدم پذیرش یک مقاله به فاکتورهای بسیار زیادی وابسته بوده که آگاهی از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی احتمال پذیرش مقاله را بالا ببرد.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

ضریب تاثیر یا Impact Factor چیست؟

سه شنبه ٢٣ اردیبهشت ۱۳٩٩
۴۱۹۴

ضریب تاثیر در واقع، میانگین تعداد استناد یا citation به مقاله‌های هر مجله در همان سال است که توسط سایر مجله‌ها یا مراجع علمی به آن انجام می‌شود و نشان‌دهنده اعتبار آن، در مقای...

آشنایی با مفاهیم رایج در چاپ مقاله

سه شنبه ١٦ اردیبهشت ۱۳۹۹
۳۵۲۷

طبق تحقیقاتم متوجه شدم که هر پژوهش علمی دارای اصطلاحات خاصِ خود است و مقاله‌ نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست از این رو آشنایی با این مفاهیم و اصطلاحات، برای هر پژوهشگر امری ...

انواع مقالات بر اساس محتوا

پنج شنبه ٢٨ فروردین ۱۳۹۹
۳۶۲۵

مقاله‌نویسی برای اکثر پژوهشگران و دانشجویان کاری با اهمیت است و آن‌ها همواره علاقمندند در زمینه تحصیلی و یا حتی در زمینه کاری مورد علاقه‌شان، به کار مقاله‌نویسی پرداخته و اطلاع...