ذخیره انرژی رایانه ها به کمک یک ریزتراشه

اخبار علمی و پژوهشی / پنجشنبه ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

پژوهشگران دانشگاه MIT در جدیدترین دستاورد خود موفق به تولید ریزتراشه‌ای در مقیاس نانو شدند که به وسیله آن، رایانه‌ها می‌توانند انرژی را در خود ذخیره کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از هفته نامه New Scientist، پژوهشگران دانشگاه MIT بعد از سال‌ها طراحی، تحقیق و پژوهش توانستند ریزتراشه‌ای از نانولوله‌های کربن تولید کنند که جایگزین مناسبی برای ریزپزدازنده‌های سیلیکونی قدیمی می‌باشد. این پژوهشگران امیدوارند که این ریزتراشه‌ نسبت به تراشه‌های قبل، عملکرد بهتری داشته باشند و علاوه بر آن به رایانه‌ها در ذخیره انرژی کمک کند. گفتنی است از این ریزتراشه‌ها در ابزارهای دیگر نیز می‌توان استفاده کرد.
لازم به ذکر است که فرآیند ساخت این ریزتراشه‌ها، شباهت بسیاری به ریزتراشه‌های سیلیکونی قدیمی دارد. در واقع این کار حرکت مهمی در ساخت کارآمد این ریزپزدازنده‌ها در مقیاس نانو است.
ذخیره-انرژی
تعدادی از پژوهشگران ریزتراشه مذکور را با استفاده از نانولوله‌های کربنی ساخته‌اند و بر روی یک برش سیلیکونی قرار داده‌اند. در ادامه Shulaker یکی از پژوهشگران پروژه افزود: اگر تراشه‌ای با همان ساختار قدیمی و با استفاده از نانولوله‌های کربنی ساخته شود، صرفه‌جویی انرژی در رایانه‌ها تا ده درصد کاهش می‌یابد.
گفتنی است که نانولوله‌های کربن ضخامتی با اندازه یک نانومتر به انرژی کمتری نیاز دارند و همچنین رسانای خوبی برای الکتریسته محسوب می‌شوند.
در همین راستا Christian Lau یکی از پژوهشگران این دانشگاه در مورد دمای مورد نیاز برای تولید این تراشه سیلیکونی گفت: برای ساخت تراشه‌های سیلیکونی دمای ۱۰۰۰ درجه سلسیوس یا بالاتر نیاز است این در حالی است که نانولوله‌های کربنی می‌توانند در دمایی مانند دمای اتاق نیز ساخته شوند.
Franz Kreupl یکی از پژوهشگرانی که در این پروژه فعالیت دارد اذعان داشت: گام بعدی پژوهشگران ساخت ریزتراشه‌هایی با تعداد اجزای کمتر است، زیرا با این کار امکان شارژ سریع‌تر تراشه‌ها را نیز فراهم می‌شود. برای این کار را باید روی نانولوله‌ها تنظیمات دقیق‌تری انجام شود.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

برندگان نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ از سه قاره

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸
۲۸۹۶

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۱۹ به پژوهشگران آمریکایی، آسیایی و اروپایی به دلیل راهکار تجربی آن‌ها در کاهش فقر جهانی اهدا شد. بر اساس گزارش پایگاه اینترتی نوبل پرایز، جایزه نوبل اقتصادی...

تولید گاز سنتز با برگ مصنوعی

پنجشنبه ۲ آبان۱۳۹۸
۲۸۰۰

بر اساس گزارش‌های منتشر شده پژوهشگران دانشگاه کمبریج توانستند نوعی برگ مصنوعی اختراع کنند که توانایی تبدیل نورخورشید، آب و دی‌اکسیدکربن به گاز مصنوعی سنتز را دارد. پژوهشگران...

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸۶۹

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به دانشمندانی از کشورهای سوئیس و کانادا که باعث کشف بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی در کهکشان راه شیری شدند، اهدا شد. براساس گزارش‌های به دست آمده، جایزه صلح...