رتبه بندی دانشگاه‌های ایران در جهان در سال ۲۰۱۹

اخبار دانشگاهی / شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

دانشگاه شانگهای چین برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳، پروژه‌ای را اجرا و بر اساس آن دانشگاه‌های جهان را با توجه به فاکتورهایی خاص، رتبه‌بندی کرد و این رتبه‌بندی‌ها را هر ساله بروزرسانی می‌کند. در رتبه‌بندی این موسسه که یکی از معتبرترین پایگاه‌ها جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است، نام ۳۲ دانشگاه از ایران نیز به چشم می‌خورد.
رتبه-بندی-دانشگاه-ایران
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال جاری میلادی نظام رتبه‌بندی شانگهای برای سومین سال پیاپی، رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های برتر جهان را منتشر کرد. این رتبه‌بندی در ۵ حوزه و ۵۴ رشته انجام گرفت که این حوزه‌ها عبارتند از: مهندسی با ۲۲ رشته، علوم اجتماعی با ۱۴ رشته، علوم پایه با ۸ رشته، علوم پزشکی با ۶ رشته و علوم زیستی با ۴ رشته. در این رتبه‌بندی، تنها دانشگاه‌هایی در لیست ارزیابی قرار می‌گیرند که در بازه زمانی مشخص از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ حداقل، تولیدات علمی آن‌ها در پایگاه Web of Science قرار گرفته باشد که این بازه زمانی در نظر گرفته شده در رشته‌های مختلف متفاوت است. در این راستا می‌توان ۵ شاخص کاربردی را نیز نام برد که هرکدام تاثیری خاص، بر رتبه‌بندی این نظام می‌گذارند. این شاخص‌ها عبارتند از:
• PUB: تولیدات علمی در موضوعات دانشگاهی
• TOP: میزان تولیدات علمی در مجله‌های برتر در حوزه‌های مختلف
• IC: درصد همکاری‌های بین‌المللی در تولید مقاله
• CNCI: میانگین تاثیر مقاله
• AWARD: تعداد برندگان مشهور بین‌المللی
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رابطه با رتبه‌بندی موضوعیِ سال ۲۰۱۹، موسسه شانگهای، دانشگاه‌های برتر کشورمان در ۶ رشته شیمی، ریاضی، فیزیک، علوم جوی، زمین‌شناسی و اکولوژی، در جمع دانشگاه‌های برتر جهان حضور یافتند. گفتنی است دانشگاه آزاد اسلامی حضور چشمگیری در این رتبه‌بندی دارد. اسامی دانشگاه‌های اعلام شده در حوزه‌های مختلف به ترتیب حضور می‌باشد.
علوم پایه در این رتبه‌بندی، در رشته ریاضی از کشورمان دانشگاه‌های آزاد اسلامی و صنعتی امیر کبیر توانستند در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گیرند.
در رشته فیزیک دانشگاه‌های آزاد اسلامی و صنعتی اصفهان در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند.
ایران در سال ۲۰۱۹ با ۷ دانشگاه در شته مهندسی اتوماسیون در این رتبه‌بندی حضور یافته که این دانشگاه‌ها عبارتند از: صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، آزاد اسلامی، خواجه نصیرالدین طوسی،صنعتی شریف، تهران و تبریز که ‎‌ها توانستند در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند.
در مهندسی مخابرات نیز کشورمان با تعداد دانشگاه بیشتری در این رتبه‌بندی حضور یافت. به طوریکه از تعداد ۲ دانشگاه در سال ۲۰۱۸ به ۸ دانشگاه در سال ۲۰۱۹ رسید. اسامی این دانشگاه‌ها به ترتیب به شرح زیر است: صنعتی شریف، آزاد اسلامی، اصفهان، تهران، صنعتی امیر كبیر ، علم وصنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس.
در رشته مهندسی علم و فناوری ابزار آلات از کشورمان دانشگاه‌های صنعتی شریف، آزاد اسلامی، صنعتی اصفهان، تهران، صنعتی امیر كبیر و علم وصنعت توانستند در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. در رشته مهندسی پزشكی نیز دانشگاه‌های صنعتی امیركبیر و علوم پزشكی تهران در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
در رشته مهندسی كامپیوتر دانشگاه‌های آزاد اسلامی، صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و دانشگاه تهران، توانستند در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.
در رشته مهندسی عمران دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر، گیلان، سمنان و تبریز توانستند با نمایش علمی بسیار خوب در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.
در رشته مهندسی مواد از کشورمان دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی امیر كبیر، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان در این حوزه قرار گرفتند.
در رشته علم و فناوری نانو دانشگاه‌های آزاد اسلامی، صنعتی شریف و تهران با نمایش آثار خود توانستند در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.
در رشته علوم و مهندسی انرژی نیز تعدادی از دانشگاه‌های ایرانی توانستند مجوز حضور در این رتبه‌بندی را کسب کنند. ترتیب حضور این دانشگاه‌ها به این شرح است: دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی شریف ، تهران ، صنعتی امیركبیر، نوشیروانی بابل، فردوسی مشهد، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر طوسی، تربیت مدرس، دانشگاه تبریز، صنعتی سهند ، دانشگاه كاشان، سمنان و شیراز، این دانشگاه‌ها نیز با توجه به انتشار منابع علمی توانستند درجمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان حضور داسته باشند.
در رشته مهندسی و علوم زیست محیطی دو دانشگاه آزاد اسلامی و تهران مجوز حضور در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان را کسب کردند.
در رشته منابع آب نیز دانشگاه‌های تهران، تبریز، آزاد اسلامی، تربیت مدرس و شیراز توانستند در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.
در رشته علوم و فناوری غذایی، ترتیب حضور دانشگاه‌های کشورمان بدین شرح است: آزاد اسلامی، تهران، فردوسی مشهد، علوم پزشكی شهید بهشتی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و شیراز، این دانشگاه‌ها نیز توانستند مجوز حضور در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان را کسب کنند.
در رشته بیوتكنولوژی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علوم پزشكی تبریز، تربیت مدرس، علوم پزشكی تهران و دانشگاه تهران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
در رشته مهندسی دریا، کشورمان با حضور دانشگاه صنعتی امیركبیر توانست با کسب رتبه ۳۸ در جمع برترین‌های این حوزه قرار گیرد.
در رشته علوم و فناوری حمل و نقل، دانشگاه‌های کشورمان که توانستند در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند به این شرح‌اند: دانشگاه تهران، علم و صنعت ایران، صنعتی شریف و دانشگاه آزاد. در رشته مهندسی معدن نیز دانشگاه‌های کشورمان در رتبه‌بند توانستند در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار گیرند این دانشگاه‌ها عبارتند از: تهران، آزاد اسلامی، صنعتی امیركبیر، صنعتی اصفهان، باهنر كرمان و دانشگاه تربیت مدرس.
در رشته مهندسی متالورژی، دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی سهند، صنعتی شریف، صنعتی امیركبیر، دانشگاه شیراز و تربیت مدرس توانستند در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان حضور یابند. علوم زیستی در حوزه علوم زیستی رتبه‌بندی موضوعی ۲۰۱۹ شانگهای، با حضور دانشگاه‎‌ها در ۴ رشته انجام گرفت که دانشگاه‌های ایرانی در ۲ رشته علوم کشاورزی و دامپزشکی توانستند مجوز حضور در جمع دانشگاه‌های برتر جهان را کسب کنند.
در رشته علوم كشاورزی دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، تربیت مدرس و صنعتی اصفهان توانستند در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.
در رشته دامپزشكی نیز دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، شیراز، فردوسی مشهد و تربیت مدرس مجوز حضور در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان را دریافت کردند.
علوم پزشكی در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در ۲۰۱۹، جهت رتبه‌بندی حوزه علوم پزشكی در ۶ رشته انجام گرفت. دانشگاه‌های برتر كشورمان نیز در ۶ رشته پزشكی بالینی، سلامت عمومی، دندانپزشكی، پرستاری و داروسازی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفتند. لازم به ذکر است كه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ شاهد نخستین حضور دانشگاه های ایران در زمینه فناوری پزشكی هستیم.
در رشته پزشكی بالینی ترتیب حضور دانشگاه‌های برتر کشورمان بدین شرح است: دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، علوم پزشكی بقیه الله (عج)، علوم پزشكی كرمانشاه، علوم پزشكی مازندران، علوم پزشكی مشهد، علوم پزشكی شهید بهشتی، علوم پزشكی كرمان، علوم پزشكی ایران که با رائه منابع علمی خود توانستند در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان در این حوزه قرار گیرند.
دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه علوم پزشكی مشهد، علوم پزشكی كرمان، علوم پزشكی شهید بهشتی، علوم پزشكی ایران در رشته سلامت عمومی توانستند در جمع ۵۰۰ دانشگاه جهان قرار گیرند.
در رشته دندانپزشكی و علوم دهانی دانشگاه‌های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، آزاد اسلامی، علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی توانستند در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان حضور یابند.
در رشته پرستاری نیز علوم پزشكی ایران، علوم پزشكی شهید بهشتی، تربیت مدرس و علوم پزشكی تهران توانستند مجوز حضور در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان را دریافت کنند.
در رشته داروسازی و علوم دارویی برترین دانشگاه‌های کشورمان با حضور در رتبه‌بندی شانگهای توانستند در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند. این دانشگاه‌ها عبارتند از: علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، علوم پزشكی مشهد، آزاد اسلامی، علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.
در رشته فناوری پزشكی نیز ۴ دانشگاه علوم پزشكی ایران، آزاد اسلامی، علوم پزشكی شهید بهشتی و علوم پزشكی تهران از کشورمان توانستند در این رتبه‌بندی حضور یابند. گفتنی است که در سال ۲۰۱۸ هیچ یک از دانشگاه‌های کشورمان نتوانستند مجوز حضور در این حوزه را کسب کنند.
علوم اجتماعی این رتبه‌بندی در حوزه علوم اجتماعی در۱۴ رشته انجام گرفت كه دانشگاه‌های ایرانی در ۲ رشته مدیریت و اقتصاد توانستند مجوز حضور در بین برترین دانشگاه‌های را کسب کنند.
در رشته اقتصاد دانشگاه‌های آزاد اسلامی و تهران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
در رشته مدیریت نیز دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران ، صنعتی امیركبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران توانستند در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

آشنایی با دانشگاه استنفورد

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۰۴۹

دانشگاه استنفورد یکی از معروفترین دانشگاه‌های جهان است که در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ توسط لیلند استنفورد و همسرش، تاسیس شد و از سال ۱۸۹۱ فعال...

آشنایی با دانشگاه MIT

پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
۳۲۱۱

موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts institute of technology) با نام اختصاریMIT، دانشگاهی خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست که در سال ۱۸۶۱ توسط ویلیام بارتون راجرز ت...

آشنایی با دانشگاه آکسفورد

سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸
۲۸۸۷

گر شما هم علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص انگلستان باشد نام دانشگاه آکسفورد (Oxford) را شنیده‌اید. این دانشگاه در شهر تاریخی آکسفورد و در جنوب شرق انگلستان...