گوگل اسکولار چیست؟

معرفی مجلات و پایگاه‌های علمی / شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

معمولا پژوهشگران برای یافتن منابع پژوهشی معتبر دچار تردید هستند و برای انجام کارهای پژوهشی خود نیاز به منابع علمی معتبر دارند. برای دستیابی به این منابع روش‌های زیادی در دسترس پژوهشگران قرار دارد. یکی از این منابع گوگل است اما اکثر پژوهشگران به اطلاعات و منابع علمی که گوگل در اختیارشان قرار می‌دهد استناد نمی‌کنند، از این رو گوگل امکانی با نام گوگل اسکولار (Google Scholar) یا اسکالر را فراهم ساخته تا به وسیله آن، پژوهشگران بتوانند به منابع علمی معتبر دسترسی داشته باشند. در واقع گوگل اسکولار (اسکالر) یکی از برنامه‌های جستجوگر از شرکت گوگل است که به وسیله آن می‌توان با استفاده از کلمات کلیدی موجود در مقاله‌ها، پایان‌نامه و گزارش‌های فنی به منابع علمی مورد نیاز خود دست یافت. گفتنی است این جستجوگر، منابع علمی را به صورت رایگان در تمامی رشته‌ها در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
گوگل-اسکولار-چیست
لازم به ذکر است نتایج جستجوی پژوهشگران براساس میزان ارتباط کلمه کلیدی منتخب با عنوان مقاله موردنظر برای آن‌ها به نمایش درمی‌آید. همچنین گوگل اسکولار برخلاف موتور جستجوی گوگل که یافته‌های پژوهشگران را براساس تعداد دفعاتی که کاربران از آن منبع بازدید می‌کنند و یا به آن لینک می‌دهند مرتب می‌کند، آن‌ها را بر اساس میزان استنادی که سایر مؤلفان به آن می‌دهند مرتب کرده وبه نمایش می‌گذارد. نحوه جستجو در گوگل اسکولار (Google Scholar) جستجو در گوگل اسکولار تفاوتی با گوگل ندارد. وقتی کاربران وارد آدرس scholar.google.com می‌شوند صفحه‌ای همانند صفحه جستجوی گوگل برای آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.
گوگل-اسکولار-چیست
کاربران جهت جستجو می‌توانند در آن صفحه کلمه کلیدی مورد نظر خود را در کادر مربوطه وارد کنند و سپس بر روی آیکن جستجو کلیک کنند.
گوگل-اسکولار-چیست
اگر برای پژوهشگران سال انتشار مقاله اهمیت نداشته باشد از گزینه Any time استفاده می‌کنند، ولی برای دستیابی به جدیدترین منابع همانند تصویر زیر می‌توانند با انتخاب سال مورد نظر که در سمت راست صفحه و در بالا قرار دارد به مقالات آن دست پیدا کنند.
گوگل-اسکولار-چیست
و یا اگر به منابع چند سال‌ اخیر نیاز دارند در قسمت Custom range سال‌های مورد نظر خود را وارد کنند.
گوگل-اسکولار-چیست
همانطور که گفته شد گوگل اسکولار با توجه به کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر، مطالب مربوط به آن را به نمایش می‌گذارد و نکته‌ای که در مورد این مطالب وجود دارد این است که در انتهای هر مقاله یا منبع علمی عناوینی همچون Cited by و Related Articles نشان داده می‌شود که به پژوهشگران برای یافتن مقاله‌های مرتبط با موضوع پژوهشی آن‌ها کمک می‌کند. در ذیل به شرح هر کدام از این موارد می‌پردازیم:
گوگل-اسکولار-چیست
Cited by: نشانگر این است که مقاله مورد نظر پژوهشگر توسط چه تعداد از پژوهشگران دیگر مورد استناد قرار گرفته است. این عدد به آن‌ها کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا مقاله مورد نظرشان از نظر علمی منبع قابل اعتمادی است یا خیر.
Related Articles: این گزینه به پژوهشگران نشان می‌دهد که چه مقاله‌هایی با مقاله منتخب آن‌ها ارتباط دارند. لازم به ذکر است که این قسمت نیز برای نوشتن مقاله به پژوهشگر کمک بسزایی خواهد کرد. نحوه دانلود مقاله از گوگل اسکولار در این پایگاه علمی معمولا چکیده مقاله به صورت رایگان در اختیار پژوهشگران قرار داده می‌شود، اما برای دانلود مقاله و دسترسی به متن کامل منبع از این پایگاه علمی همانند تصویر زیر بر روی لینکی کنار آن [PDF] نوشته شده کلیک کنید.
گوگل-اسکولار-چیست
نکته مهم برای پژوهشگران این است که گوگل اسکولار برای آن‌ها امکانی را فراهم کرده تا بوسیله آن بتوانند کتابخانه‌ای از کتاب‌ها و مقاله‌های مورد نیاز خود را ذخیره کنند. برای این کار کافی است همانند تصویر، ستاره‌ای که در زیر اطلاعات مقاله یا کتاب قرار دارد را کلیک کنند تا عمل ذخیره‌سازی برایشان انجام شود.
گوگل-اسکولار-چیست
گفتنی است در گوگل اسکولار گزینه‌های پیشرفته‌ای نیز وجود دارد که در ذیل به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
Advanced search: این ابزار جستجوی پیشرفته، به پژوهشگر کمک می‌کند تا اطلاعاتی نظیر تعیین محل جستجو (عنوان/ تمام متن)، جستجو در نام نویسندگان و بازه زمانی جستجو دست یابد.
Metrics: این ابزار جستجو نیز اطلاعاتی چون رتبه و جایگاه مجله‌ها را بر اساس شاخص‌های مختلف همچون: h-index، h-core، h-median، h5-index، h5-core، h5-median در بازه زمانی 4 ساله در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
Settings: این گزینه تنظیمات پیشرفته گوگل اسکولا را شامل می‌شود.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

معرفی Oxford Journals

یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸
۷۴۹۷

Oxford Journals، یک پایگاه علمی open access، (دسترسی آزاد) است که متعلق به دانشگاه آکسفورد بوده و به دانشمندان، پژوهشگران و کاربران مجاز، اجازه می‌دهد تا به بسیاری از ژورنال‌ها...

معرفی پایگاه اطلاعاتی EBSCO

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
۴۰۷۹

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی چندمنظوره جهان است که به ارائه موتورهای جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، شرک...

معرفی پایگاه علمی SAGE

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
۶۰۹۱

پایگاه علمی SAGE، یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات برتر، کتاب و غیره است که جزء قوی‌ترین پایگاه‌‌های علمی در جهان محسوب می‌شود و وابسته به انتشارات SAGE می‌باشد. این انتشارات در سال...