چگونه کلمات کلیدی را در مقاله علمی پیدا کنیم؟

روش تحقیق و مقاله نویسی / شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ / ۸ دقیقه مطالعه

نوشتن مقاله فعالیتی تخصصی و علمی است، که برای انجام آن باید مجموعه‌ای از تکنیک‌ها بکار گرفته شود. معمولا در نوشتن مقاله‌های تخصصی، پژوهشگران، مجله‌های تخصصی مختلفی را مورد مطالعه قرار می‌دهند و در بعضی مواقع از مقاله‎‌های موجود در مجله‌های بین رشته‌ای نیز استفاده می‌کنند. هدف پژوهشگران از چاپ مقاله، انتشار نتایج پژوهش و بررسی‌های خود بین افراد جامعه است. گاهی اوقات مقاله برخی پژوهشگران در مجلاتی چاپ می‌شوند که معمولا دیگر پژوهشگران به آن‌ها مراجعه نمی‌کنند، در اینجاست که نقش کلمات کلیدی در موتورهای جستجو بیشتر به چشم می‌آید. در حقیقت کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در مقاله دارند و همانطور که گفته شد موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، مقاله‌ها را در دسترس افراد قرار می‌دهند. در واقع این کلمات کلیدی هستند که نشان‌دهنده هویت و ماهیت یک مقاله بوده و سبب افزایش میزان استناد به آن مقاله (Citation) می‌شوند. انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای یک مقاله زمانی امکان‌پذیر است که با اهدف مقاله آشنایی کامل داشته باشیم. این کلمات معمولا در عنوان و چکیده مقاله مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با چگونگی انتخاب کلمات کلیدی مناسب در مقاله نکاتی را ذکر می‌کنیم.
how-do-find-keywords-in-the-scientific-article برخی نکات مهم در انتخاب کلمات کلیدی ✓ معمولا تعداد کلمات کلیدی بستگی به مجله یا رویداد تخصصی دارد و قوانین بسته به محل انتشار می‌تواند متفاوت باشد اما معمولا از نویسنده خواسته می‌شود که برای مقاله ۵ تا ۸ کلمه کلیدی انتخاب کند.
✓ بهتر است قبل از انتخاب کلمات کلیدی بررسی شود که کاربران چه کلماتی را بیشتر جستجو می‌کنند.
✓ باید از کلماتی استفاده شود که نشان دهنده کلیات موضوع مقاله باشد یا در آن کلماتی مرتبط با موضوع مقاله وجود داشته باشد.
✓ ترجیحا در کلمه کلیدی از عبارات و اصطلاحاتی استفاده شود که کاربران، پژوهشگران و خوانندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ یعنی در این قسمت نباید از اصطلاحات تخصصی که عام نیستند استفاده شود.
✓ هر کلمه کلیدی بهتر است بین ۲ تا ۴ حرف داشته باشد.
✓ اگر مقاله یا پژوهش راجع به یک منطقه خاص جغرافیایی است و یا در آن از مواد و تکنیک خاصی استفاده شده باشد می‌توان از واژه به عنوان کلمه کلیدی استفاده کرد.
✓ از کپی کردن کلمات عنوان مقاله در قسمت کلمات کلیدی پرهیز کنید زیرا عنوان مقاله به تنهایی در موتورهای جستجو قابل یافتن است و در نتیجه باید از کلماتی در این قسمت استفاده شود که به طور کلی عنوان مقاله را پوشش دهد.

✓ باید از کلی نوشتن کلمات کلیدی پرهیز کرد زیرا کلی گویی دامنه محدود مقاله را نشان نمی‌دهد. مثلا اگر موضوع مورد مطالعه راجع به یکی از زیر شاخه‌های تشخیص نفوذ است نوشتن تشخیص نفوذ به تنهایی یک چیز کلی است و کمک آنچنانی به دیده شدن مقاله از طریق جستجو نمی‌کند.
✓ بهتر است سعی شود از شکل‌های مختلف کلماتی که در عنوان مقاله قرار دارد در کلمات کلیدی استفاده شود. مثلا عبارت IDS برای همه آشنا نیست پس بهتر است از Intrusion Detection System و یا مشتق‌های آن استفاده شود.
✓ یکی از راهکارهایی که برخی پژوهشگران از آن استفاده می‌کنند استفاده از وبسایت‎‌های تولید کننده کلمات کلیدی است مثلا وبسایت دانشگاه تگزاس آمریکا برای یافتن کلمات کلیدی از روی عنوان مقاله بسیار کمک کننده است.



آموزش پروپوزال نویسی

پروپوزال یا همان پیشنهاد طرح پژوهشی، رکن اصلی هر پژوهش بوده و در آن پژوهشگر مسیر و اهداف تحقیق خود را مشخص می‌سازد؛ به بیان دیگر، پروپوزال طرحی است که پژوهشگر در ذهن دارد و می‌خواهد آن را عملی کند. پروپوزال نویسی و آشنایی با ساختار آن در دوره کارشناسی ارشد و دکترا امری ضروریست. از این رو، دپارتمان آموزش فن پیپر با کمک اساتید مجرب، آموزشی جامع برای پروپوزال نویسی تدوین نموده است.

مطالب مرتبط

ضریب تاثیر یا Impact Factor چیست؟

سه شنبه ٢٣ اردیبهشت ۱۳٩٩
۴۱۹۹

ضریب تاثیر در واقع، میانگین تعداد استناد یا citation به مقاله‌های هر مجله در همان سال است که توسط سایر مجله‌ها یا مراجع علمی به آن انجام می‌شود و نشان‌دهنده اعتبار آن، در مقای...

آشنایی با مفاهیم رایج در چاپ مقاله

سه شنبه ١٦ اردیبهشت ۱۳۹۹
۳۵۳۱

طبق تحقیقاتم متوجه شدم که هر پژوهش علمی دارای اصطلاحات خاصِ خود است و مقاله‌ نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست از این رو آشنایی با این مفاهیم و اصطلاحات، برای هر پژوهشگر امری ...

انواع مقالات بر اساس محتوا

پنج شنبه ٢٨ فروردین ۱۳۹۹
۳۶۲۷

مقاله‌نویسی برای اکثر پژوهشگران و دانشجویان کاری با اهمیت است و آن‌ها همواره علاقمندند در زمینه تحصیلی و یا حتی در زمینه کاری مورد علاقه‌شان، به کار مقاله‌نویسی پرداخته و اطلاع...